Menu
 

Noslēpumainie kases aparāti Apriņķis.lv

  • Autors:  Apkopoja Dzintris Kolāts
Noslēpumainie kases aparāti Foto - arhīvs

“Rīgas Apriņķa Avīzē” un portālā “Apriņķis.lv” publicējām kolēģes Unas Griškevičas materiālu “Mazo veikaliņu problēmas – statuss, nodokļi un kases aparātu maiņa”. Kopaina izskatījās bēdīga, taču par iemesliem, kādēļ tā, būtu vajadzīgs garāks stāsts. Tomēr viens akcents bija ļoti būtisks, proti, nedienas ar kases aparātiem, kas aptuveni pirms gada tika iegādāti atbilstoši pārraugošo institūciju tā brīža prasībām, taču pēc neilga laika izrādījās, ka aparātiem ir būtiskas neatbilstības.

Un tad sākas neskaidrību virkne. Pēc vienas informācijas, jāpērk jauns kases aparāts, pēc citas – aparāts jāpārprogrammē, un nav skaidrs, kā uz veikala darbību tajā laikā raudzīsies Valsts ieņēmumu dienests (VID). Savukārt VID uzskata, ka nekādas trauksmes nav un notiek mierīgs, loģisks pārejas periods. Šķiet, iestājies bīstams informācijas pārrāvums, un abas puses problēmu zīmē pavisam atšķirīgi.

Lai kaut mazliet mēģinātu izpratnes tuvināt, publikāciju nosūtījām VID, saglabājot, kā lūgts, viena veikala īpašnieka anonimitāti. Saņēmām VID atbildi, ar kuru aicinām iepazīties ieinteresētos veikalniekus. Lai izslēgtu jebkādas spekulācijas, vēstuli publiskojam.


“Labdien! Ņemot vērā to, ka mums nav zināms, par kuru tieši uzņēmumu ir runa, varam sniegt tikai vispārīgu atbildi un minēt iespējamos iemeslus, kādēļ no jauna uzstādītais kases aparāts varētu būt jāmaina vai jāpārprogrammē. Gadījumā, ja uzņēmuma īpašniece tomēr vēlas noskaidrot atbildes uz jautājumiem par tieši viņas lietošanā esošajiem kases aparātiem, viņai jāsazinās ar Valsts ieņēmumu dienestu – ar VID Nodokļu kontroles pārvaldes Elektronisko kases aparātu kontroles un metodikas daļas vadītāju Aivu Sotnieci, tālrunis 67121630, vai galveno nodokļu inspektoru Jāni Skulti, tālrunis 67121633. Var jautājumu uzdot arī rakstiski, rakstot uz e-pasta adresi Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt., vai arī izmantojot VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmu.

Pēc aprakstītās situācijas pieņemam, ka iesniegumā sniegta informācija par kādu no kases aparātu CHD 2050 3.62.0, CHD 3030 3.62.1, CHD 3050 3.62.0, CHD 3850 3.62.0 vai CHD 7 3.62.0 modeļiem. Veicot kontroles pasākumus jau pēc to uzstādīšanas, VID šajos kases aparātu modeļos konstatēja vairākas būtiskas neatbilstības jaunajām tehniskajām prasībām*. Tāpēc šo modeļu kases aparāti tika izslēgti no VID vienotās datubāzes (reģistra) un kases aparātus apkalpojošais dienests tos iesniedza atbilstības pārbaudes institūcijā atkārtotai atbilstības pārbaudes veikšanai. Savukārt VID visiem šo kases aparātu modeļu lietotājiem nosūtīja paziņojumus EDS, ka viņi var turpināt tos lietot līdz tālākajiem VID norādījumiem. Vienīgais nosacījums – tiklīdz šo modeļu kases aparātiem neatbilstības tiks novērstas, apkalpojošiem dienestiem tiem būs jāveic uzlabojumi (respektīvi, kases aparātu apkalpojošais dienests atnāk pie uzņēmuma un pārprogrammē kases aparātu atbilstoši jaunajām prasībām).

Minētie kases aparātu modeļi (CHD 2050, CHD 3030, CHD 3050, CHD 3050U, CHD 3850 un CHD 7 modeļi ar programmas versiju 3.84.2, kura atbilst Ministru kabineta 2014. gada 11. februāra noteikumos Nr. 95 noteiktajām tehniskajām prasībām) tika no jauna reģistrēti VID vienotajā datubāzē (reģistrā) 2018. gada 3. oktobrī. Tādējādi, lai uzņēmējs varētu turpināt šo kases aparāta modeli lietot, ir tikai jāatnāk apkalpojošam dienestam un jānodrošina tā pielāgošana versijai 3.84.2 (proti, jāpārprogrammē). To var izdarīt turpat uzņēmumā uz vietas, un, pēc VID rīcībā esošās informācijas, tas var aizņemt ne vairāk kā stundu. Šādā situācijā jauns kases aparāts uzņēmumam nav jāiegādājas.

Jaunajām prasībām atbilstošo kases aparātu nomaiņas periodā VID pret to lietotājiem izturas ar izpratni un savā darbībā piemēro principu “Konsultē vispirms!”. Tāpēc, ja tomēr mūsu skaidrojums neattiecas tieši uz konkrēto gadījumu, mēs aicinām uzņēmēju sazināties ar VID Nodokļu kontroles pārvaldes Elektronisko kases aparātu kontroles un metodikas daļas darbiniekiem (kontaktinformācija jau minēta atbildes sākumā) un izrunāt visus neskaidros jautājumus par tieši viņas lietošanā esošo kases aparātu.  

Noderīgi: informācija par tehniskajām prasībām atbilstošām elektroniskām ierīcēm un iekārtām pieejama VID Publiskojamo datu bāzē, izvēloties konkrēto elektroniskās ierīces vai iekārtas veidu, ieliekot atzīmi “Reģistrēts atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr. 96” un nospiežot pogu “Atlasīt”.

* Ministru kabineta 2014. gada 11. februāra noteikumi Nr. 95 “Noteikumi par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu tehniskajām prasībām”.

Evita Teice-Mamaja,
Valsts ieņēmumu dienesta
Stratēģiskās vadības lietu un sabiedrisko attiecību pārvaldes
Sabiedrisko attiecību daļas
galvenā sabiedrisko attiecību speciāliste”


Tiktāl pietiekami izvērstais VID viedoklis. Tomēr paliek dažas neskaidrības. Viena no tām – kuram jāmaksā par kases aparāta pārprogrammēšanu (tas tomēr nav “piecītis”, tie ir vairāki simti eiro). Kā var noprast no veikalnieku atbildēm, par šīm manipulācijām maksā viņi, un dažkārt tas ir tik dārgi, ka labāk pirkt atkal jaunu kases aparātu.

Pirms gada, kad šīs neskaidrības tikko sākās, “Rīgas Apriņķa Avīze” jautāja, kam neatbilstību novēršanas izmaksas IR jāsedz, ja tas nav jādara nedz lietotājam, nedz valstij, un saņēma atbildi, ka “izmaksas segs vai nu kases aparātu ražotājs (“CHD”), vai arī šo aparātu atbilstību nosakošā institūcija (“Ernst&Young”), par ko šobrīd vēl notiekot strīds”.

Ar ironiju jāteic, ka strīds acīmredzot beidzies ar viedokli, ka nemaksās ne viens, ne otrs, bet gan patērētājs, proti – tirgotājs. Tā kā tirgotājs nekādi nevar būt vainīgs, tad situācija, maigi sakot, ir nekorekta un arī no mūsu puses būs jāpēta tālāk. Aicinām arī jūs, cienījamie lasītāji, izteikt viedokļus un uzdot jautājumus par šo savdabīgo karuseli.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.