Menu
 

Dibina kustību "Valsts #196" iedzīvotāju digitālās identitātes attīstīšanai

  • Autors:  Apriņķis.lv
Publicitātes foto Publicitātes foto

25. februārī desmit partneri – Ekonomikas ministrija, Cēsu novada pašvaldība, vadošās Latvijas augstskolas, IT uzņēmumi un radošo industriju pārstāvji – paziņoja par jaunas kustības “Valsts #196” dibināšanu. Kustības mērķis ir veicināt Latvijas iedzīvotāju digitālās identitātes nostiprināšanu un attīstīšanu datu tehnoloģiju laikmetā. Gada laikā taps rīku, prasmju un iespēju kopums jeb “digitālā mugursoma”, kas būs pieejama ikvienam interesentam.

Starp pirmajām aktivitātēm paredzēta konference, pētījumi, mūžizglītības programmas, datu tehnoloģiju apguves rīku izveide, mentoringa un pieredzes apmaiņas programmas pieaugušajiem, informē jaunās kustības komunikācijas konsultante Maija Dulle-Sūniņa.

Latvijas Universitātes (LU) pētniece Iveta Reinholde analizēs kavējošos un veicinošos faktorus cilvēku digitālās identitātes attīstīšanas procesā. Pirmie pētījumu rezultāti tiks prezentēti jau 21. martā Cēsīs, kur notiks vērienīga konference “Es. Identitāte. Dati”. Cēsis ir apņēmušās kļūt par pirmo “Valsts #196” pilsētu, kur tiks izmēģinātas piedāvātās idejas un rīki. Savukārt “Microsoft Latvia” sadarbībā ar Latvijas Universitāti tieši Cēsīs uzsāks mākslīgā intelekta laikmeta mūžizglītības kursu pilotprojektu – Cēsis būs trešā vieta pasaulē, kur šie kursi tiks testēti.

IT uzņēmuma “Squalio” vadītājs un kustības “Valsts  #196” iniciators Sandis Kolomenskis norāda: “Datu tehnoloģiju laikmetā vairs nepietiek ar datorlietošanas pamatprasmēm, šis laikmets prasa pilnīgi jaunu domāšanas veidu, prasmju un vērtību kopumu – spēcīgu digitālo identitāti. Latvijā valda plaisa starp ļoti augstu tehnoloģiju pieejamību, bet relatīvi vāju spēju šīs priekšrocības izmantot. Jaundibinātās kustības mērķis ir izpētīt šīs plaisas iemeslus un attīstīt rīku, prasmju un iespēju kopumu savas digitālās identitātes stiprināšanai. Pasaulē šobrīd ir 195 valstis, “Valsts #196” simbolizē pasauli bez robežām savu zināšanu attīstīšanai un iespēju realizēšanai.”

Eiropas Digitālās ekonomikas un sabiedrības indeksā Latvija ir pārliecinoši virs ES vidējā līmeņa sakaru tehnoloģiju pieejamībā, interneta lietošanā un publisko digitālo pakalpojumu pieejamībā (9.–10. vieta starp dalībvalstīm), bet būtiski zem vidējā tehnoloģiju izmantošanas prasmēs un to integrācijā biznesa vidē (23. vieta starp dalībvalstīm!). Nespēja izmantot savas objektīvās priekšrocības ir kavēklis gan individuālā, gan biznesa, gan makroekonomiskā līmenī. Situāciju vēl vairāk sarežģī tas, ka lielo datu izmantošanas iespējas var šķist ļoti abstraktas – ir skaidrs, ka dati ir, bet nav skaidrs, ko ar tiem darīt, skaidro M. Dulle-Sūniņa.

Saskaņā ar “McKinsey” pētnieku vērtējumu datu laikmets nenozīmē, ka jāattīsta tikai tehnoloģiju prasmes. “McKinsey” norāda, ka līdz 2030. gadam par 55% palielināsies laiks, kas saistīts ar tehnoloģiju prasmju pielietošanu darba vidē, par 24% pieaugs ar sociālajām un emocionālajām prasmēm saistītais laiks, bet attiecīgi par 14% un 15% samazināsies fizisko, manuālo un pamata kognitīvo prasmju pielietošanas laiks, stāsta komunikācijas konsultante.

LU asociētā profesore, pētniece Iveta Reinholde atzīmē: “Mūsu mērķi pētniecībā ir saprast, vai, kā un kāpēc šobrīd cilvēki iesaistās mūžizglītības aktivitātēs, kā arī to, kas palīdz un kas kavē cilvēka digitālās identitātes attīstīšanu, ieskaitot dažādus psiholoģiskos faktorus. Pētījuma un visa projekta rezultātā taps “ceļa karte” jeb vadlīnijas cilvēku digitālā potenciāla “atvēršanai”, digitālās identitātes attīstīšanai un mūžizglītības praktizēšanai – kļūstot par “Valsts #196” pilsoni.”

Atstāt komentāru

* Ar zvaigznīti ir atzīmēti obligātie lauki, kas ir jāaizpilda

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.