Menu
 

Kompetencēs balstīta izglītība – kas sagaida Pierīgas skolēnus un skolotājus? Baldone un Sigulda Apriņķis.lv

  • Autors:  Agita Latkovska
Kompetencēs balstīta izglītība – kas sagaida Pierīgas skolēnus un skolotājus? Baldone un Sigulda Foto: pixabay.com

Pagājušajā nedēļā Saeima galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Izglītības likumā, kas nosaka jaunā izglītības satura pakāpenisku ieviešanu – pāreju uz kompetenču pieejā balstītu mācību saturu. Izglītības un zinātnes ministrijas skatījumā šīs izmaiņas veicinās izglītības kvalitātes paaugstināšanu un sagatavos 21. gadsimtam atbilstošus profesionāļus, kuri skolā iegūtās zināšanas un prasmes spēs veiksmīgi pielietot dažādās dzīves situācijās. Vai tā būs? Kā Pierīgas novadu skolas vērtē šo lēmumu? Kā izmaiņas izglītības sistēmā ietekmēs skolu turpmāko darbu?

Baldones vidusskolas direktore Dzintra Knohenfelde Saeimas pieņemtos grozījumus pārejai uz kompetenču pieejā balstītu mācību saturu vērtē pozitīvi. Kā galvenos ieguvumus skolas direktore min lielāku skolēnu patstāvību, aktivitāti, atbildību par savu darbu, kā arī ciešāku sadarbību starp mācību jomu pedagogiem un digitālo pratību augstākā līmenī. Vienlaikus Dz. Knohenfelde piebilst, ka būs daudz neskaidrību mācību procesa organizēšanā, mācību sasniegumu vērtēšanā, kā arī nav pietiekamas informācijas par vidusskolas posma līmeņu apmācību. "Par vidusskolas pastāvēšanu būtu jālemj ilgtermiņā, jo skolēnu skaits un centralizēto eksāmenu rezultāti katru gadu ir mainīgi," uzsver Dz. Knohenfelde. Baldones vidusskolas klašu telpas neatbilstot lielajam skolēnu skaitam; neesot pieejami arī mācību līdzekļi kompetencēs balstītam mācību saturam. "Strādāsim tikpat godprātīgi," saka skolas direktore, "rēķināmies ar to, ka pedagogiem būs jāiegulda lielāks sagatavošanās darbs mācību nodarbībām. Katru gadu cenšamies ieviest ko jaunu, šogad tas ir "Lego" (konstruēšanas) kabinets mūsu skolā."

Saeimas pieņemto lēmumu kā soli pareizā virzienā vērtē arī Siguldas 1. pamatskolas direktors Valters Mačs. Viņaprāt, tas dos pozitīvu impulsu, taču būs nepieciešami vēl daudzi lielāki soļi, un viens no tiem, V. Mača skatījumā, ir attieksmes maiņa – gan skolēnu attieksmes pret skolotāju, gan skolotāju attieksmes pret skolēnu, gan sabiedrības attieksmes pret skolu. "Tā vietā, lai atbalstītu ar labu vārdu vai padomu, mēs meklējam trūkumus, taču labu rezultātu var sasniegt tikai strādājot, darbojoties kopā," ir pārliecināts V. Mačs. Siguldas 1. pamatskolas direktors uzskata, ka lielākais izaicinājums būs skolēnu zināšanu vērtēšana – jaunajā pieejā būs jāvērtē izaugsme, attieksme un skolēna ieguldītais darbs. "Tas ir pretēji šobrīd vērtētajām zināšanām un prasmēm," skaidro V. Mačs. "Ja šobrīd vērtējumu ir iespējams pamatot ar kritērijiem, kurus var izteikt punktos, tad attieksmes un ieguldītā darba vērtēšana ir ļoti subjektīva. Ja vecāki un sabiedrība kopumā neuzticēsies skolotājiem, izglītības reforma cietīs neveiksmi." V. Mačs uzskata, ka ir nepieciešamas pārmaiņas mācību procesā, jo būtiskāk ir nevis tas, ko māca, bet gan – kā māca, kā organizē izziņas procesu.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.