Menu
 

Nozaru profesionāļi viena gada laikā varēs iegūt skolotāja kvalifikāciju

  • Autors:  Apriņķis.lv
LR IZM Augstākās izglītības, zinātnes un inovāciju departamenta direktora vietniece augstākās izglītības jomā Dace Jansone. Publicitātes foto LR IZM Augstākās izglītības, zinātnes un inovāciju departamenta direktora vietniece augstākās izglītības jomā Dace Jansone. Publicitātes foto

Lai sekmētu talantīgu un motivētu jaunu skolotāju ienākšanu skolās un risinātu skolotāju trūkumu, Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) sadarbībā ar augstskolām un sadarbības partneriem uzsākusi pedagogu izglītības reformu, veidojot viengadīgu programmu skolotāja kvalifikācijas iegūšanai.

Sadarbojoties ar nodibinājumu "Iespējamā misija" (IM), Latvijas Universitāti un Daugavpils Universitāti, IZM ir izstrādājuši konceptuāli jaunu skolotāju sagatavošanas pieeju, kuras pamatā ir darba vidē balstīta, vienota kvalifikācijas programma augstskolās. Programma paredzēta cilvēkiem ar vismaz bakalaura grādu, interesi un motivāciju strādāt skolās, tādējādi piesaistot arvien jaunus cilvēkus izglītības sektoram, informē IM komunikācijas vadītāja Antra Birzule.

Veidojot programmu, augstskolas pārņems pieredzi, kas ir attaisnojusies ārvalstīs un ko līdz šim Latvijā piedāvājusi “Iespējamās misija” – darba vidē balstītas mācības tiem, kuri jau ieguvuši augstāko izglītību kādā jomā. Pašreizējais sadrumstalotais studiju programmu piedāvājums nenodrošina skolotāju izglītības vienotu attīstību un virzību visā valstī, kā arī neveicina skolotāju ataudzi. Tāpēc tiek radīta jauna pieeja skolotāju sagatavošanai, centrā liekot viengadīgu studiju programmu skolotāja kvalifikācijas iegūšanai, skaidro Izglītības un zinātnes ministrijas Komunikācijas nodaļā.

"Šodien viens no lielākajiem izaicinājumiem izglītības nozarē Latvijā ir jaunu skolotāju piesaiste darbam skolās. [..] Satraucošs ir pedagoģiskajās programmās studējošo zemais vispārējās izglītības līmenis, kas nozīmē, ka daļai skolās strādājošo skolotāju ir zema zināšanu kvalitāte," norāda A. Birzule.

“Mums ir svarīgi nodrošināt kvalitatīvas izglītības iespējas ikvienam skolēnam. Laikmeta izaicinājumi pieprasa pārmaiņas ne tikai izglītības saturā, bet arī jauno skolotāju sagatavošanā. Šāda studiju programma jau augstāko izglītību ieguvušajiem ļaus piesaistīt nozares speciālistus darbam skolā. Īpaši svarīgi tas ir STEM (zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātnes, matemātika) priekšmetos, kur ir izteikts skolotāju trūkums,” uzsver IZM Augstākās izglītības, zinātnes un inovāciju departamenta direktora vietniece augstākās izglītības jomā Dace Jansone.

Galvenie principi jaunajai skolotāju sagatavošanas pieejai paredz darba vidē balstītu mācību principu un nozīmīgu jaunā skolotāja atbalsta mehānismu gan kvalifikācijas gada laikā, gan turpinot darbu skolā otrajā gadā, vienotu kandidātu piesaistes komunikāciju un viņu rūpīgu atlasi, vienotu skolu un vakanču apzināšanu un papildu sociālemocionālo atbalstu jaunajiem skolotājiem pirmajos profesionālajos izaicinājumos, skaidro A. Birzule.


Nodibinājuma "Iespējamā misija" valdes priekšsēdētāja Edīte Millere. 

“IM ir pārliecināts, ka arī Latvijā, līdzīgi kā Somijā, par skolotājiem jākļūst tikai motivētākajiem un labākajiem, ko nodrošina rūpīga kandidātu atlase. Jaunās pieejas skolotāju sagatavošanā īstenošana ļautu darbam skolās piesaistīt vismaz 100 kvalitatīvu skolotāju katru gadu visā Latvijā, kuriem darbs skolā ir mērķtiecīga un apzināta izvēle, kuru spējas kvalitatīvi mācīt savu mācību priekšmetu sakņojas jau augstākajā izglītībā gūtās zināšanās,” atzīmē piedāvājuma izstrādē iesaistītā nodibinājuma "Iespējamā misija" valdes priekšsēdētāja Edīte Millere.

Ja jaunās pieejas ieviešana būs veiksmīga, jau 2020. gada septembrī darbu skolās un vienlaicīgi mācības programmā uzsāks ap 100 jauno skolotāju, vēsta A. Birzule.

Atstāt komentāru

* Ar zvaigznīti ir atzīmēti obligātie lauki, kas ir jāaizpilda

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.