Ministrija nedod cerības saulkrastiešiem Apriņķis.lv
- Autors: Apriņķis.lv

Saulkrastu novada domes deputāti, izvērtējot Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) sagatavoto administratīvi teritoriālās reformas modeli, kurā paredzēts apvienot Ādažu, Carnikavas, Saulkrastu un Sējas novadu, ir nosūtījuši VARAM vēstuli ar aicinājumu jaunveidojamajā Saulkrastu novadā apvienot Saulkrastu novadu, Sējas novadu, Skultes pagastu, Vidrižu pagastu un Liepupes pagastu.
Šādu modeli deputāti uzskata par optimālu, lai nodrošinātu esošās infrastruktūras efektīvu izmantošanu un veiktu nākotnes ieguldījumus tajā. Tādējādi tiks veidota vienota piekrastes attīstības programma ar pārskatāmu un efektīvu pārvaldības, apsaimniekošanas, izglītības un uzņēmējdarbības atbalsta piedāvājumu. Saulkrasti jau šobrīd veidojas kā attīstības centrs, un pilsētai ir visi priekšnosacījumi, lai šo attīstību turpinātu.
Saulkrastu novada domes priekšsēdētājs Normunds Līcis uzsver, ka Saulkrastu novads atšķiras no citiem ar mainīgu iedzīvotāju skaitu atkarībā no sezonas, kas nozīmē arī atšķirīgu pieeju pakalpojumu nodrošināšanai iedzīvotājiem: “Iespējams, Sējas, Liepupes un Vidrižu iedzīvotājiem Saulkrastu novada domes deputātu aicinājums Saulkrastus veidot par attīstības centru ir jaunums. Šī ir unikāla, nenovērtēta, kultūrvēsturiska teritorija ar milzīgu attīstības potenciālu, kas pelnījusi vairāk uzmanības. Tieši no iedzīvotāju pārstāvniecības un iesaistes būs atkarīga pagastu dzīve. Piemēram, no pašreizējā Sējas novada Ādažu dome iekļūtu ne vairāk kā viens pārstāvis, bet tādi pagasti kā Skulte, Vidriži vai Liepupe, iespējams, pat netiktu pārstāvēti. Ja Saulkrasti būs novada centrs, šīm lauku teritorijām iedzīvotāju sadalījums mūsu piedāvātajā novada modelī būs vienmērīgāks, tādējādi katram no minētajiem pagastiem novada domē būs lielāka pārstāvniecība.
Tas, ka iepriekšējās teritoriālajās reformās Saulkrasti līdz šim ir veidoti kā mazākais Latvijas novads, nav bijis tālredzīgs solis, kura dēļ novārtā atstāta viena no perspektīvākajām Latvijas vietām. Mūsu valstī ir ļoti maz pilsētu, kurās apvienota tik izcila infrastruktūra – Eiropas nozīmes ceļi un osta, tuvākajā nākotnē arī “Rail Baltica” Vidzemes pieturvieta – ar galvaspilsētas tuvumu un skaistu dabu.
Ap Saulkrastiem Limbažu novadā izveidojusies blīva apbūve un strauji pieaug iedzīvotāju skaits. Bijušajos dārzkopības kooperatīvos vasarnīcas tiek pārbūvētas par pastāvīgi apdzīvojamām mājām. Šiem iedzīvotājiem jānodrošina piemērota infrastruktūra un ērti sasniedzami pakalpojumi. Lai gan ministriju datos Saulkrastos iedzīvotāju skaits tiek uzrādīts 7000, realitātē vismaz piecus mēnešus Saulkrastu apkārtnē uzturas 50 000, tāpēc ir gudri jādomā, kā apkalpot šo iedzīvotāju vajadzības.”
Vēstulē ministrijai deputāti uzsver, ka šobrīd notiek ļoti intensīvs darbs pie uzņēmējdarbības attīstības un granta programmas izstrādes turpmākajiem gadiem, kā arī norāda, ka piekrastei visā pasaulē ir ievērojama vides, ekonomiskā, sociālā, kultūras un rekreatīvā nozīme, un, īstenojot mērķtiecīgu valsts un pašvaldības politiku, Saulkrastu novads dos ievērojamu pienesumu valsts ekonomikai.
SIA “Saulkrastu meži” vadītājs Valdis Baltiņš, atbildot uz portāla “Apriņķis.lv” jautājumu, kādu novada uzņēmēji redz vēlamo Saulkrastu teritorijas attīstības modeli, uzvēra: “Saulkrastu novads ir unikāls un atšķirīgs no citiem novadiem ar to, ka tā ir kūrorta zona. Lai gan pārstāvu uzņēmējus, tomēr saprotu, ka šī teritorija arī turpmāk būtu attīstāma kā kūrorts ar savu no Ādažiem atšķirīgo ģeogrāfiju, kultūru un saimniecisko darbību.”
Attiecībā uz Saulkrastu pievienošanu Ādažiem V. Baltiņš minēja salīdzinājumu: “Tas būtu tāpat kā, piemēram, Garkalni apvienot ar Babīti, kurām pa vidu ir Rīga. Mūsu gadījumā šīs teritorijas šķir pa vidu esošais militārais poligons.” Vaicāts, cik, viņaprāt, ir reāli panākt to, ka Saulkrasti paliek kā atsevišķs novads, un vai ir reāli mainīt šobrīd piedāvāto administratīvi teritoriālās reformas modeli, uzņēmējs bija skeptisks, atzīstot, ka pašreizējā novada domes vadība neveicina sapratni pozīcijas un opozīcijas deputātu starpā, līdz ar to ir apgrūtināta vienota konstruktīva nostāja jautājuma risināšanai: “Lai gan lielas cerības neloloju, tomēr uzskatu, ka daudz loģiskāk Saulkrastu turpmākajai attīstībai kā kūrorta teritorijai būtu apvienošana ar Sēju, Skulti un citām piegulošajām pašvaldībām un administratīvo centru Saulkrastos, jo jau šobrīd apkārtējie novadi izmanto mūsu novada infrastruktūru.”
Zvejniekciema vidusskolas pedagoģe Vija Skudra, vaicāta, kā viņa vērtē iecerēto administratīvi teritoriālo reformu novadā, pauda bažas, ka, veidojot novadu teritoriju ar centralizāciju Ādažos, Saulkrasti nenovēršami veidosies par nomali: “Ar Ādažiem mūs arī vēsturiski nekas nesaista. Var, protams, visu mehāniski apvienot, taču es uzskatu, ka ar Skulti un Zvejniekciemu Saulkrastus saista kopēja kultūrvēsture, bet Ādažiem līdz šim ir bijis pilnīgi atšķirīgs attīstības scenārijs, nekā tas ir piekrastes teritorijām. Vai un cik Ādažus interesēs mūsu piekrastes problēmas?”
“Apriņķis.lv” vērsās arī pie Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, jautājot, kā tā vērtē šādu Saulkrastu novada domes viedokli, vai tas ir pamatots, un kāda varētu būt ministrijas turpmākā rīcība attiecībā uz novada domes piedāvājumu.
No VARAM sabiedrisko attiecību nodaļas tika saņemta ļoti formāla atbilde: “Ministrija ir saņēmusi Saulkrastu novada domes vēstuli, taču pašreizējā redakcijā likumprojekts “Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likums” ir atbalstīts Ministru kabinetā un nodots Saeimai. Ministrija, izvērtējot Saulkrastu novada domes piedāvājumu, var sniegt savu vērtējumu Saeimai likumprojekta izskatīšanas gaitā.
Vienlaikus ministrija uzsver, ka likumprojekta izstrāde balstās uz VARAM sagatavoto un 17. septembrī MK apstiprināto konceptuālo ziņojumu, kurā ir noteikti novadu izveides kritēriji un atbilstoši tiem izveidots teritoriālais iedalījums. Šis piedāvājums veidots tā, lai sasniegtu Saeimas pieņemtajā lēmumā “Par administratīvi teritoriālās reformas turpināšanu” izvirzīto administratīvi teritoriālās reformas mērķi – līdz 2021. gadam izveidot ekonomiski attīstīties spējīgas administratīvās teritorijas ar vietējām pašvaldībām, kas spēj nodrošināt tām likumos noteikto autonomo funkciju izpildi salīdzināmā kvalitātē un pieejamībā un sniedz iedzīvotājiem kvalitatīvus pakalpojumus par samērīgām izmaksām.
Ministrijas piedāvājums paredz visā Latvijas teritorijā veidot vienmērīgu teritoriālo sadalījumu, lai nodrošinātu pašvaldībām līdzvērtīgas iespējas attīstībai, celtu iedzīvotāju dzīves kvalitāti un mazinātu nevienlīdzību saņemtajos pakalpojumos neatkarīgi no dzīvesvietas.”