Menu
 

Kāpēc tik bieži jāremontē Ventspils šosejas tilts pār Lielupi? Apriņķis.lv

  • Autors:  Ritvars Raits
Lielupes tilta deformācijas šuves bojājuma vieta, tilta remonta iemesls aizvadītajā novembrī. Foto no VAS “Latvijas Valsts ceļi” arhīva Lielupes tilta deformācijas šuves bojājuma vieta, tilta remonta iemesls aizvadītajā novembrī. Foto no VAS “Latvijas Valsts ceļi” arhīva

Šomēnes uz Ventspils šosejas tilta pāri Lielupei notiek tilta deformācijas šuvju remonts. Šis fakts ievērības cienīgs ir kaut vai tādēļ, ka mazliet vairāk nekā divu gadu laikā šuves tiek remontētas jau piekto reizi, bet tādi darbi vienmēr saistīti ar zināmām neērtībām braucējiem – vienas joslas slēgšanu un atļautā ātruma ierobežošanu. Kas gan varētu būt par iemeslu šiem biežajiem remontiem?

Neērtības autobraucējiem

VAS “Latvijas Valsts ceļi” komunikācijas daļa novembra sākumā ziņoja, ka Ventspils šosejas tilta pāri Lielupei deformācijas šuvju remonts notiks no 11. līdz 30. novembrim. Darbu veikšanas laikā šajā autoceļa posmā atļautais braukšanas ātrums ierobežots līdz 50 km/h, deformācijas šuvju zonā viena braukšanas josla slēgta, visa satiksme novirzīta pa brīvo joslu. Šuvju remontdarbi ietver ne tikai bojāto šuves elementu atjaunošanu, bet visas šuves enkurojuma elementu papildu stiprināšanu un regulēšanu.

Kā zināms, tikai pirms diviem gadiem jeb 2017. gada septembrī tika pabeigti valsts galvenā autoceļa Rīga–Ventspils (A10) posma 36,49.–38,57. km remontdarbi. Būvnieks bija uzņēmumu grupa “A.C.B.”, kurā ietilpstošo uzņēmumu galvenie darbības virzieni ir ceļu un tiltu būvniecība, rekonstrukcija un būvniecības izejmateriālu ražošana. Galvenais darbu veicējs bija apakšuzņēmējs “LNK Industries”. Valsts ceļu tīklā veiktajiem ceļu un tiltu pārbūves darbiem tiek piemērots piecu gadu garantijas termiņš, kura laikā būvniekam par saviem līdzekļiem jānovērš visus radušos defektus.

Gandrīz nepārtraukts remonts

Piecu gadu garantijas termiņš ir arī Ventspils šosejas konkrētajam ceļa posmam – līdz 2022. gada septembrim. Kā informēja “Latvijas Valsts ceļi”, arī deformācijas šuvju nomaiņa uz Lielupes tilta tiek veikta kā garantijas darbs – par būvnieka “A.C.B.” un tā apakšuzņēmēja “LNK Industries” līdzekļiem.

Interesanti, ka kopš 2018. gada “Latvijas Valsts ceļi” kā pasūtītājs jau četras reizes pieprasījis novērst šuvju būvdarbu defektus, iepriekšējie darbi tika veikti pavisam nesen – pirms trim mēnešiem. Tiesa, toreiz tie turpinājās salīdzinoši neilgi – tikai vienu nedēļu. Katru reizi, kad rodas nepieciešamība remontēt tilta deformācijas šuves, bojājumi, kas tām tiek konstatēti, ir ļoti līdzīgi. Tikai pašā pirmajā gadījumā pie vainas esot bijis VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs” sniega tīrītājs, kurš šuvi sabojājis ar šķūres lāpstu, bet pārējās reizēs bojājumi radušies transporta slodzes ietekmē. “Latvijas Valsts ceļu” Tiltu daļas speciālistiem ir viedoklis, ka šuves vieta varētu būt izbūvēta par augstu.

Laikapstākļu ietekme

Savukārt uzņēmuma “Latvijas tilti” Tehniskās daļas vecākais inženieris Arkādijs Bohvalovs, atbildot uz jautājumu par tilta deformācijas šuvju bojājumu iespējamāko iemeslu, pauž, ka tie varētu būt saistīti ar nelabvēlīgiem meteoroloģiskajiem apstākļiem. Kā pastāstīja A. Bohvalovs, Latvijā vienas ziemas laikā notiek vairāki sasalšanas–atkušanas cikli. Tieši pēdējos divus gadus laikapstākļi Latvijā bijuši tādi, ka neesam pat pieredzējuši kārtīgu, ilgstošu salu, tādēļ šādu ciklu bija ne mazāk par desmit katrā ziemā, kas nopietni iespaido atbilstoši projektam izveidoto konstrukciju ilgmūžību. “Latvijas tiltu” vecākais inženieris arī precizēja, ka garantijas remondarbus par saviem līdzekļiem veic uzņēmums “LNK Industries”, uzsverot, ka ne pasūtītājs, ne nodokļu maksātāji šos izdevumus nesedz. Iepriekšējo garantijas remontdarbu kopējas izmaksas nepārsniedza 10 000 eiro, bet šā gada remontdarbu izdevumi būšot lielāki.

Eksperta viedoklis

Sniegt savu kā neatkarīga eksperta viedokli par šo problēmu “Rīgas Apriņķa Avīze” lūdza Rīgas Tehniskās universitātes Transportbūvju institūta direktoram profesoram Aināram Paeglītim. Profesors vērsa uzmanību uz to, ka deformācijas šuves tiltos jāiemontē ļoti uzmanīgi un precīzi. Vissvarīgākā ir precizitāte pat līdz milimetriem, jo, piemēram, kad pāri tiltam brauc sniega tīrītāji, tie ar lāpstu šuvi var aizķert un sabojāt. Bojājuma vietai cauri var tecēt ūdens, bojājot apakšā esošo laidumu konstrukciju, kas nav pieļaujams, tādēļ steidzami nepieciešams remonts. Profesors Paeglītis uzskata, ka paša tilta remonts ticis veikts kvalitatīvi. Tādiem tiltiem paredzētais kalpošanas laiks ir 100 gadi, bet tas neattiecas uz tām konstrukcijas detaļām, kas ir maināmas, piemēram, deformācijas šuves.

Tilta deformācijas šuve, kā pastāstīja Ainārs Paeglītis, ir regulāri jātīra. Teorētiski vēl viens bojājumu iemesls varētu būt tas, ka sistemātiski un pareizi netiek veikta tehniskā apkope. Kopumā tieši tiltu deformācijas šuves ir tās, kas visbiežāk bojājas. Gaisa temperatūras ietekmē katrs tilts zināmā amplitūdā staigā – ziemā saraujas, bet vasarā izplešas. Tilts pār Lielupi ir gana liels – vairāk nekā 200 metru –, lai šī staigāšanas amplitūda būtu ievērojama. Deformācijas šuve, kuras galvenais elements ir gumija, līdzsvaro šo konstrukcijas kustību, kas galvenokārt rodas gaisa temperatūras svārstību, bet vēl arī tilta dinamiskās noslodzes dēļ.

Kā uzskata profesors, tilta deformācijas šuves stāvoklis ir ļoti rūpīgi jāuzmana un jākontrolē. Par to, ka deformācijas šuves tik regulāri tiek remontētas, varam tikai priecāties, jo tas nozīmē, ka atbildīgie dienesti rūpējas par tilta tehnisko stāvokli. Kopumā profesors Paeglītis neuzskata, ka Ventspils šosejas tilta pāri Lielupei deformācijas šuve būtu nekvalitatīvi iemontēta. Regulāros remontdarbus viņš atzīst par normālu tilta uzturēšanas procesu.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.