Menu
 

Ikšķiles novada dome Satversmes tiesā apstrīdēs kārtību, kādā pašvaldībām izsniedz valsts aizdevumu

  • Autors:  Apriņķis.lv
Foto - arhīvs Foto - arhīvs

Ceturtdien Ikšķiles novada domes ārkārtas sēdē deputāti pieņēma lēmumu vērsties Latvijas Republikas Satversmes tiesā ar lūgumu atzīt Ministru kabineta 2020.gada 12.maija noteikumu Nr. 278 "Noteikumi par nosacījumiem un kārtību, kādā pašvaldībām izsniedz valsts aizdevumu ārkārtējās situācijas ietekmes mazināšanai un novēršanai saistībā ar Covid-19 izplatību" 3.2.3. apakšpunkta neatbilstību Latvijas Republikas Satversmes 1. un 101. pantam un Eiropas vietējo pašvaldību hartas 4.panta pirmajai daļai.

Pamatojoties uz likuma "Par valsts apdraudējuma un tā seku novēršanas un pārvarēšanas pasākumiem sakarā ar Covid-19 izplatību" 25. pantu, Ministru kabinets 2020.gada 12.maijā pieņēma noteikumus Nr. 278 "Noteikumi par nosacījumiem un kārtību, kādā pašvaldībām izsniedz valsts aizdevumu ārkārtējās situācijas ietekmes mazināšanai un novēršanai saistībā ar Covid-19 izplatību" (Noteikumi), kas nosaka kritērijus un kārtību, kādā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) izvērtē pašvaldību investīciju projektus valsts budžeta aizņēmuma saņemšanai Covid-19 ekonomisko un sociālo seku mazināšanai.

Pēc Ikšķiles novada domes deputātu domām, saskaņā ar Noteikumu 3.2.3. apakšpunkta nosacījumiem, lai investīciju projektu iesniegtu pašvaldība, kas administratīvi teritoriālās reformas (ATR) rezultātā tiks pievienota kādai citai pašvaldībai, ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no pašvaldības, kas ATR rezultātā tiks noteikta kā attiecīgā novada administratīvais centrs pēc 2021.gada pašvaldību vēlēšanām. Atbilstoši minētajai prasībai Ikšķiles novada pašvaldībai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no Ogres novada pašvaldības.

“Ņemot vērā, ka šāds saskaņojums nav nepieciešams pašvaldībām, kuras tiks noteiktas kā administratīvie centri vai kuras netiks apvienotas ar kādu citu pašvaldību, šis, jau pirms ATR īstenošanas izvirzītais nosacījums, ir vērtējams kā papildus ierobežojums pašvaldībām, kuras ATR rezultātā tiks pievienotas kādai citai pašvaldībai. Jo īpaši ņemot vērā, ka tas var radīt būtiskus traucējumus šo pašvaldību iedzīvotājiem nozīmīgu projektu īstenošanai nepieciešamā valsts budžeta aizņēmuma saņemšanai,” teikts pašvadības paziņojumā.

Ikšķiles dome uzskata, ka, izstrādājot Noteikumus, Ministru kabinets nav ņēmis vērā katras pašvaldības kompetenci, pienākumus un tiesības veikt darbības (tostarp iesniegt investīciju projektus valsts budžeta aizņēmuma saņemšanai), kas nodrošinās pašvaldības funkciju īstenošanu pienācīgā apmērā un kvalitātē, nodrošinot konkrētās teritorijas iedzīvotāju vajadzībām atbilstošas vides radīšanu.

“Noteikumi neparedz kārtību un kritērijus, kas Noteikumu 3.2.1. un 3.2.2. apakšpunktos minētajam pašvaldībām jāievēro projektu vērtēšanā. Tas nozīmē, ka saskaņojums ir tikai subjektīvs un formāls, nevis ekonomiski pamatots un izvērtēts jaunveidojamā administratīvā centra pašvaldības lēmums. Šāda formāla saskaņojuma saņemšana nepamatoti rada nevienlīdzīgas tiesības un faktiski kavē projektu iesniegšanu un valsts budžeta aizdevuma saņemšanu Noteikumu 3.2.3.apakšpunktā minētajām pašvaldībām, jo īpaši ņemot vērā ierobežoto finansējumu, kas ir piešķirts valsts budžeta aizdevuma saņemšanai saskaņā ar Noteikumiem.”

Pašvaldībām, kas pēc ATR nebūs noteiktas kā administratīvie centri un tiks apvienotas ar citām pašvaldībām, jau pirms reformas īstenošanas tiek ierobežotas vienlīdzības tiesības īstenot savos plānošanas dokumentos paredzētās darbības, kas neatbilst tiesiskās paļāvības principam, jo, sagatavojot attīstības programmu, pašvaldībai nebija informācijas, ka jau pirms likuma "Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likums" pieņemšanas, tiks ierobežotas pašvaldības tiesības un iespējas īstenot darbības savu funkciju veikšanai, uzskata Ikšķilē.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.