Menu
 

Vai reforma ļāvusi samazināt amata vietu skaitu? Apriņķis.lv

  • Autors:  Liene Ozola
Karikatūra - Aigars Lapiņš Karikatūra - Aigars Lapiņš

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (VARAM) ir uzdots apkopot datus par pašvaldību darbinieku amata vietu skaita samazinājumu administratīvi teritoriālās reformas rezultātā. Šādu uzdevumu ministrijai Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijas sēdē uzdevis komisijas priekšsēdētājs Reinis Znotiņš (K).

Znotiņš atgādināja, ka VARAM šādu uzdevumu bija devusi jau pirms divām nedēļām. VARAM valsts sekretāra vietniece reģionālās attīstības jautājumos Ilze Oša skaidroja, ka šādu datu apkopošana nav VARAM funkcija un ministrijai tam nav arī kapacitātes. Znotiņš brīdināja, ka Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisija sauks VARAM amatpersonas uz sēdi kaut vai katru nedēļu, līdz tā sagatavos prasītos datus par izmaiņām pašvaldības darbinieku amata vietu skaitā.

Sēdes sākumā Znotiņš atgādināja, ka viens no administratīvi teritoriālās reformas (ATR) mērķiem bija efektīva cilvēkresursu izmantošana, kā arī funkciju centralizācija, un ka iepriekšējais vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Juris Pūce (AP) uzrunās uzsvēris, ka ATR rezultātā pašvaldībās samazināsies darbinieku skaits. Ir pagājis gandrīz gads kopš reformas ieviešanas, tādēļ ir svarīgi saprast, vai šis mērķis ir sasniegts, uzsvēra Znotiņš.

Oša informēja, ka reālā situācija ar kapacitāti gan attiecībā uz slodžu skaitu, gan darba efektivitātes aspektiem pašvaldībās būtu jāpēta papildus, ņemot vērā to, ka jaunās administratīvās struktūras pilnībā tiks ieviestas tikai šā gada laikā.

Lai izprastu, kāda ir situācija ar amata vietu skaitu pēc administratīvi teritoriālās reformas Pierīgas novadu pašvaldībās, “Rīgas Apriņķa Avīze” apkopoja datus, ko sniedza novadu pašvaldību sabiedrisko attiecību speciālisti.

Saulkrastos – bez būtiskām izmaiņām

Saulkrastu novada pašvaldībā saistībā ar ATR Finanšu un grāmatvedības nodaļā esot likvidētas trīs grāmatveža vakances, bet konkursa rezultātā divas grāmatvedības darbinieces darbu atradušas pašvaldības iestādēs – SIA “Saulkrastu komunālserviss” un Saulkrastu Veselības un sociālās aprūpes centrā. Pirms novadu reformas Sējas novada pašvaldībā bijusi kasiera vakance, bet darbiniece iesniegusi atlūgumu pirms 1. jūlija, un, tā kā neesot bijusi vajadzība pēc kasiera, amata vakance netika aktualizēta.

Komunikācijas un tūrisma nodaļā likvidēta viena sabiedrisko attiecību speciālista amata vieta un viena tūrisma speciālista amata vieta. Pēc reformas Komunikācijas un tūrisma nodaļa palikusi esošajā sastāvā.

Administratīvajā nodaļā likvidēta lietveža amata vakance, divas nepilnas jurista slodzes apvienotas vienā amata vietā, IT speciālista amata vieta Sējas novadā samazināta uz pusslodzi, un nepilnas slodzes arhivāra amata vieta likvidēta.

Savukārt izveidota jauna nodaļa – Īpašumu apsaimniekošanas nodaļa. Izveidotas vadītāja un vietnieka amata vietas.

Siguldā – samazinājums par 25 amata vienībām

Siguldas novadā ietilpstošo pagastu un novadu administrācijās pirms administratīvi teritoriālās reformas strādāja 247 darbinieki. Pērn Siguldas novada pašvaldība sadarbībā ar Mālpils, Krimuldas un Inčukalna novada pašvaldību vadību vienojusies, ka visās pašvaldībās tiks veikts audits, lai neatkarīgi eksperti palīdzētu izpētīt pašvaldības struktūru un sakārtot jauno pārvaldības modeli. Tas sāka darboties no 2021. gada 1. oktobra.

Apkopojot datus no pagājušā gada sākumā un šā gada 1. februārī apstiprinātā štatu saraksta, patlaban Siguldas novada pašvaldības administrācijā strādājot 222 darbinieki, kas nozīmē, ka darbinieku kopējais skaits samazinājies par 25 amata vienībām.

Darbinieku skaits pēc ATR esot pieaudzis Teritorijas attīstības pārvaldē. Ņemot vērā paplašināto jaunā novada teritoriju, pašvaldības atbildībā esošo ceļu un ēku skaita pieaugumu, kā arī nepieciešamību piesaistīt kompetentus speciālistus vai ekspertus, kopējais darbinieku skaits esot pieaudzis par četrām amata vienībām. Tāpat par trim amata vietām palielinājies pagastu apvienību vadītāju amata vietu skaits, kuru iepriekš Siguldas novada pašvaldībā nebija, bet šobrīd ir izveidotas labākai iedzīvotāju pārstāvniecībai.

Savukārt samazinājies esot pašvaldības vadības komandas sastāvs, grāmatvedības un IT darbinieku bloks, kā arī klientu apkalpošanas pārvaldes darbinieku skaits, lai gan klientu apkalpošanas punktu skaits ir palielinājies. Siguldas novada pašvaldība to risinājusi tādējādi, ka, piemēram, nekustamā īpašuma nodokļa administrators atsevišķās dienās pieņem dažādos pagastu centros, līdz ar to viens darbinieks pakalpojumu var nodrošināt vairākās klientu apkalpošanas vietās.

Ādažos darbinieku skaits palicis nemainīgs

Administratīvi teritoriālās reformas rezultātā darbinieku skaits Ādažu novada pašvaldībā kopumā neesot mainījies – reorganizācijas rezultātā ir apvienotas iestādes, nodaļas un daļas, bet darbinieku skaits nav mainījies.

Tādu jomu, kurās būtu būtisks amata vietu pieaugums vai samazinājums, Ādažos neesot, vienīgi, mainoties Bāriņtiesu likumam, ar bāriņtiesas darbiniekiem bijis jāslēdz darba līgums uz nenoteiktu laiku, kā rezultātā esot grūtības nokomplektēt iestādes kadru sastāvu, jo tirgū šo speciālistu trūkst, turklāt nedz darba specifika, nedz atalgojums neesot motivējoši.

Turklāt Ādažu novada pašvaldībā uzsver, ka šobrīd saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem un palielināto darba apjomu ir nepieciešamība palielināt darbinieku skaitu sociālajā jomā, bet pašlaik šīs vakances nav aizpildītas, jo sociālās jomas speciālistu trūkst.

Ķekavā un Baldonē amata vietu kopumā mazāk

Ķekavas novada sabiedrisko attiecību nodaļā “Rīgas Apriņķa Avīzei” pastāstīja, ka pirms ATR Baldones novada pašvaldībā bijušas 108 amata vietas, bet Ķekavas novada pašvaldībā – 147 amata vietas. Pēc ATR Ķekavas novada pašvaldības Centrālajā administrācijā ir 183 amata vietas.

Samazināt amata vietu skaitu esot bijis iespējams tādējādi, ka desmit Baldones pašvaldības policistu amata vietas pārceltas uz Reģionālo pašvaldības policiju un 38 fiziskā darba veicēju (sētnieki, tehniskie strādnieki) amata vietas – uz pašvaldības kapitālsabiedrību “Ķekavas nami”.

Novadu apvienošanas rezultātā veikta arī amata vietu optimizācija pašvaldībā.

Ķekavas novada pašvaldībā atzīst, ka šobrīd tā teicami izpilda visas tai uzliktās funkcijas, bet ir problēmas ar jaunu darbinieku piesaisti, jo piedāvātais atalgojums nespēj konkurēt ar privāto sektoru.

Deputātu skaits mazinājies

Jāpiebilst, ka iepriekš minēto amata vietu uzskaitījums attiecas uz pilsētu un novada domju darbiniekiem, bet ne vēlētajiem deputātiem. To skaits pēc ATR gan ir ievērojami samazinājies. Kopējais to skaits pašvaldībās samazinājies no 1614 deputātiem 2017. gadā līdz 758 deputātiem 2021. gadā jeb par 53%.

Deputātu skaitam apvienotajās pašvaldībās samazinoties par 856 cilvēkiem, laika posmā no 2021. gada 1. jūlija līdz šā gada 1. jūlijam, kad spēkā stāsies grozījumi Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā, izmaksas samazinājušās par 10 062 975 eiro. Kā skaidro VARAM, šī summa aprēķināta, ņemot vērā pašvaldību sniegto informāciju par atalgojumu deputātiem.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.