Menu
 

Pierīgā bankomātu pietiek, filiāļu – maz Apriņķis.lv

  • Autors:  Agita Latkovska
Pierīgā bankomātu pietiek, filiāļu – maz Foto - publicitātes

Banku filiāļu un klientu apkalpošanas centru uzturēšana ir resursu ietilpīga. Ņemot vērā to, ka filiālēs uz vietas cilvēki kārto salīdzinoši mazu daļu no visiem finanšu darījumiem, priekšroku dodot internetbankai vai bankomātam, bankām jādomā par filiāļu modernizāciju un resursu optimizāciju, vienlaikus nodrošinot klientiem ērtu saziņu ar banku un piekļuvi bankomātiem.

Tomēr aktuāls ir jautājums, vai komercbanku resursu optimizācija vienmēr notiek visu iedzīvotāju interesēs, tajā skaitā – arī Pierīgā.

Bankomātu skaitu “Swedbank” nesamazinās

Pēdējo trīs gadu periodā Latvijā izvietoto “Swedbank” bankomātu skaits nav mazinājies, informē “Swedbank” Klientu servisa pārvaldes vadītājs Vadims Frolovs. “Tāpat kā iepriekšējos gados, arī šogad tiek turpināta bankomātu tīkla pilnveidošana, kuras ietvaros tas tiks paplašināts, izvietojot aptuveni 10 jaunus bankomātus vietās, kur novērojams lielākais pieprasījums,” saka “Swedbank” pārstāvis.

N.Frolovs uzver, ka “Swedbank” apņemšanās ir arī turpmāk būt Latvijas iedzīvotājiem pieejamākajai bankai. “Tas ietver gan filiāļu klātbūtni katrā reģionālas nozīmes pilsētā, gan iespēju izņemt skaidru naudu visos Latvijas novados – no bankomāta vai izmantojot izmaksas iespēju pie tirgotāja,” skaidro V. Frolovs.

Kā liecina bankas dati, pēdējo gadu laikā “Swedbank” bankomātu skaits Pierīgā palielinājies par vienu bankomātu (demontēts Rāmkalnos, uzstādīts Mārupē un Jūrmalā). Jāņem vērā, ka “Swedbank” klienti joprojām skaidru naudu bez komisijas maksas var izņemt arī draudzīgajos “SEB bankas” bankomātos. “Lai gan bankomātu skaits ir ierobežots un banka resursus plāno atbilstoši pieprasījumam, vienlaikus tiek nodrošināts maksimāli vienmērīgs pārklājums,” saka Vadims Frolovs.

“Swedbank” filiāles sadarbojas ar vietējām pašvaldībām

Lai iedzīvotājiem ārpus Rīgas, bet jo īpaši senioriem, palīdzētu apgūt datora lietošanas prasmes, tostarp – izmantot internetbanku, jau daudzus gadus “Swedbank” reģionālo filiāļu darbinieki sadarbojas ar vietējām pašvaldībām, pēc pieprasījuma nodrošinot grupu apmācības, skaidro “Swedbank” pārstāvis V. Frolovs. Grupu apmācību ietvaros ikvienam interesentam ir iespēja ierasties uz tikšanos ar bankas speciālistu un kopīgi rast atbildes uz visiem jautājumiem par bankas ikdienas pakalpojumu izmantošanu internetbankā.

“Ja tomēr seniors ar datoru un internetbanku ir pavisam uz jūs, pastāv iespēja ikdienas naudas lietu kārtošanu uzticēt, piemēram, kādam tuvam ģimenes loceklim, viņu pievienojot kā konta papildu lietotāju,” skaidro V. Frolovs. “Tas deleģētajai personai ļaus apmaksāt rēķinus un veikt pārskaitījumus.”

Tomēr jāņem vērā, ka, izvēloties šādu iespēju, abiem klientiem vispirms būs kopā jādodas uz banku, lai oficiāli nokārtotu piekļuves tiesības. Pastāv iespēja uzrādīt arī notariāli apstiprinātu pilnvaru, kurā jābūt skaidri norādītam pilnvarojuma apjomam, proti, ko pilnvarotajai personai ļauts darīt, kādā apjomā utt.

Digitālās iespējas aug, filiāļu popularitāte – rūk

“Swedbank” informē, ka bankas fiziskos kanālus papildina arvien pieaugošās digitālās iespējas – jau 99 procenti visu maksājumu notiekot internetbankā.

“Internetbankā – gan datorā, gan mobilajā telefonā – iespējams saņemt arvien vairāk bankas pakalpojumu,” skaidro V. Frolovs. “Te ar pāris klikšķiem var ne tikai veikt ierastos pārskaitījumus, bet arī iegādāties, piemēram, auto apdrošināšanu un citus produktus. Vēl kāda ērtība, kas aiztaupīs gājienu uz banku, ir iespēja saņemt jauno vai atjaunoto bankas norēķinu karti pa pastu – atliek vien internetbankā norādīt, ka izvēlaties šādu kartes piegādes veidu.”

Pieaugot iespējām finanšu darījumus kārtot attālināti, bankas filiāli klātienē apmeklē aizvien mazāk klientu – 2018. gada pirmajos 11 mēnešos klientu plūsma filiāļu tīklā ir samazinājusies par 9 procentiem salīdzinājumā ar 2017. gada 11 mēnešiem un par 16 procentiem, salīdzinot ar attiecīgo periodu 2016. gadā. “Neraugoties uz to, “Swedbank” reģionu programmas ietvaros joprojām nodrošina klātbūtni katrā Latvijas reģionālās nozīmes pilsētā – klientiem pieejamas 33 filiāles un 12 pašapkalpošanās centri,” saka “Swedbank” Klientu servisa pārvaldes vadītājs.

Bankai “Luminor” – jauns klientu apkalpošanas koncepts

Banka “Luminor” vēsta, ka pašlaik Latvijā – Rīgā un reģionos – izvietoti 219 bankomāti, no kuriem 66 bankomāti ir ar skaidras naudas iemaksas funkciju. Pierīgas novados izvietoti 19 “Luminor” bankomāti un pieejams viens klientu apkalpošanas centrs – Siguldā.

Bankas “Luminor” Privātpersonu apkalpošanas vadītājs Normunds Rudzītis skaidro, ka “Luminor” mērķis sadarbībā ar klientiem ir izveidot jaunas paaudzes finanšu pakalpojumu sniedzēju vietējiem uzņēmumiem un uzņēmīgiem, finansiāli aktīviem cilvēkiem. “Tādēļ klientus aicinām veikt ikdienas finanšu darījumus pašiem, izmantojot attālinātos kanālus – internetbanku un mobilo banku –, skaidras naudas darījumiem – “Luminor” bankomātus,” aicina N. Rudzītis.

“Luminor” pārstāvis informē, ka pēdējo gadu laikā pakāpeniski tiek samazināts klientu apkalpošanas centru skaits. “Tas notiek, ņemot vērā gan klientu plūsmas izmaiņas un ikdienas vajadzības, gan arī mūsdienu tehnoloģiju aizvien pieaugošo nozīmi un lielākas iespējas darboties attālināti,” skaidro N. Rudzītis. “Izmaiņu ietekmē varam sagaidīt, ka tiks mainīta dažu “Luminor” klientu apkalpošanas centru atrašanās vieta, kā arī plānots ieviest jaunu “Luminor” klientu apkalpošanas centru konceptu.”

Bankas pārstāvis stāsta, ka, piemēram, pagājušā gada oktobrī Cēsīs bankas klientiem atvērta pirmā pašapkalpošanās filiāle, savukārt šā gada pavasarī tiek plānots atvērt pirmo jauna veida klientu apkalpošanas centru Rīgā.

Pēdējo gadu laikā Pierīgā nav būtiski mainījies nedz klientu apkalpošanas centru, nedz arī bankomātu skaits – pašlaik šajā reģionā ir 19 “Luminor” bankomāti, un četri no tiem ir ar naudas iemaksas funkciju, skaidro bankas pārstāvis. Olainē pa šo laiku ticis uzstādīts, kā arī noņemts viens bankomāts, bet Mārupē un Siguldā mainīta divu bankomātu atrašanās vieta.

“Klienti par izmaiņām tiek savlaicīgi informēti, saņemot papildu atbalstu, kad tas nepieciešams. Arī vecāka gadagājuma klientus aicinām izmantot gan mobilo banku, gan telefonu, sazinoties ar klientu apkalpošanas speciālistiem, vai nepieciešamības gadījumā vērsties tuvākajā klientu apkalpošanas centrā,” saka N. Rudzītis.

“Citadelei” filiāles Pierīgā vairs nav

Šobrīd Pierīgas novados atrodami 12 bankas “Citadele” bankomāti. Trīs gadu laikā to skaits ir pieaudzis, vēsta bankas pārstāve Regīna Ikala. 2015. gada beigās Pierīgā bija deviņi, bet 2018. gada beigās jau 12 “Citadeles” bankomāti. Bankas filiāles šobrīd Pierīgā nav. Triju gadu laikā seši bankomāti nomainīti pret jauniem un aizvērta bankas filiāle, kas atradās Jūrmalā.

“Saskaņā ar bankas stratēģiju, filiāles atrodas tur, kur ir lielāka klientu plūsma,” skaidro “Citadeles” pārstāve R. Ikala, “tāpēc 2018. gadā tika pārskatīts filiāļu koncepts, to lokācija, tika renovētas piecas filiāles un uzstādīti trīs jauni bankomāti.”

“Citadele” arī šogad turpinās realizēt plānotās izmaiņas – modernizēs piecas filiāles un plāno atvērt jaunu filiāli. “Pilsētās, kurās bankas filiāles nav, klientiem ir iespēja saņemt apkalpošanu attālināti vai atbraucot pie klienta,” saka R. Ikala. “Arī izgatavotās maksājumu kartes tiek piegādātas ar kurjeru uz klientam ērtāko vietu.”

 “SEB banka” modernizē bankomātus, piedāvā videokonsultācijas

“SEB bankas” komunikācijas projektu vadītāja Jeļena Kontusa apstiprina, ka pēdējo trīs gadu laika bankomātu skaits Pierīgā nav būtiski mainījies – pašlaik šajā reģionā pieejams 21 “SEB bankas” bankomāts, turklāt bankas klienti bez komisijas maksas var izņemt naudu arī “Swedbank” bankomātā. J. Kontusa informē, ka 2016. gadā banka uzsākusi bankomātu modernizācijas projektu, investējot vairāk nekā trīs miljonus eiro aptuveni 80 procentu pašreizējo bankomātu nomaiņā pret jaunām, modernām iekārtām, kas klientiem nodrošinās vēl labāku servisu un augstu darbības precizitāti. Šobrīd atjaunoti jau 63 procenti iekārtu visā Latvijā.

Arī filiāļu skaits pēdējo trīs gadu laikā būtiski nav mainījies. No Pierīgas teritorijā esošajiem novadiem “SEB bankas” filiāle atrodas Siguldā. “Gadījumos, kad filiālei mainās atrašanās vieta, savlaikus par to paziņojam klientiem, gan nosūtot ziņojumu, gan arī ievietojot informāciju vietējos medijos,” saka bankas pārstāve. “Tas ir īpaši svarīgi, runājot par vecāka gadagājuma cilvēkiem, tāpēc cenšamies sasniegt filiāles klientus, lai viņi uzzinātu par izmaiņām.”

“SEB bankas” komunikācijas projektu vadītāja Jeļena Kontusa atzīst, ka bankas klienti labprāt izmanto risinājumus, kas ļauj finanšu lietas risināt attālināti – internetbankā, kā arī sazinoties ar bankas klientu centru telefoniski vai ar videokonsultācijas palīdzību. “Videokonsultācijas laikā klients ar bankas speciālistu var izrunāt dažādus jautājumus – līdzīgi kā tiekoties klātienē, turklāt klientiem ir arī iespēja attālināti parakstīt dažādus līgumus, piemēram, uzkrājošās apdrošināšanas līgumu. Tuvākajā laikā attālināti parakstāmo līgumu skaits vēl tiks paplašināts,” atklāj J. Kontusa.

Pensija – bankas kontā vai ar piegādi mājās

Kamēr daļa banku klientu apgūst internetbankas lietošanu, viedās ierīces un kodu kalkulatorus, lai ikdienas saimnieciskajos un finanšu darījumos būtu neatkarīgi no citu palīdzības, jārēķinās, ka vienmēr būs cilvēki, kuri ar modernajām tehnoloģijām ir stipri uz jūs. Un tie nav tikai sirmgalvji, bet arī citu sociālo grupu pārstāvji. Daļai šo cilvēku ikmēneša sociālais pabalsts vai pensija “iekrīt” bankas kontā, un viņi šo naudu var izņemt bankomātā, tomēr daudz ir tādu, kurus apciemo “Latvijas Pasta” darbinieki, kas naudiņu piegādā mājās.

Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) preses sekretāre Iveta Daine “Rīgas Apriņķa Avīzei” pastāstīja, ka 2018. gada novembrī no 990,6 tūkstošiem VSAA maksājumu 82,7 tūkstoši bijuši maksājumi skaidrā naudā (piegāde mājās – 8,3 procenti). “Latvijas Pasta” pasta norēķinu sistēmas (PNS) kontā VSAA ieskaita 60,1 tūkstoti maksājumu. VSAA no dzīvesvietā ar piegādi izmaksājamās pensijas, pabalsta vai atlīdzības ietur 2,39 eiro un pārskaita šo summu VAS “Latvijas Pasts”, jo šīs izmaksas jāsedz pašam maksājuma saņēmējam.

Runājot par nākotni, I. Daine teic, ka izvēle, kā saņemt maksājumu, paliks klienta paša ziņā. “Tas, ka arvien vairāk cilvēku izvēlas bezskaidras naudas pārskaitījumus, ir redzams no statistikas. Piemēram, 2018. gadā 11 mēnešos no 25 tūkstošiem jauno pensijas saņēmēju tikai mazliet vairāk nekā tūkstotis (4,2 procenti) izvēlējās to saņemt mājās,” saka VSAA pārstāve.

Pensiju mājās saņem 90 tūkstoši VSAA klientu

VAS “Latvijas Pasts” vecākā sabiedrisko attiecību projektu vadītāja Vineta Danielsone teic, ka “Latvijas Pastam” nav informācijas par to, cik daudz Pierīgas novadu pensionāru par pensijas saņemšanas veidu izvēlējušies “Latvijas Pasta” pakalpojumu. “Kopumā “Latvijas Pasts” pensijas piegādi dzīvesvietā nodrošina aptuveni 90 tūkstošiem VSAA klientu,” saka V. Danielsone.

“Latvijas Pasts” pensijas piegādi klienta dzīvesvietā nodrošina, pamatojoties uz līgumattiecībām ar VSAA, kas atbilstoši publiskā iepirkuma rezultātiem noslēgtas no 2018. gada 1. janvāra. Šis pakalpojums tiek sniegts saskaņā ar VSAA iepirkumā izvirzītajiem uzdevumiem un noteikto pensiju izmaksu grafiku. Sadarbības līgums ar VSAA par pensiju piegādi klienta dzīvesvietā ir noslēgts uz pieciem gadiem – līdz 2022. gada 1. janvārim.

“Visticamāk, pēc šī termiņa beigām VSAA rīkos jaunu iepirkuma procedūru par VSAA pakalpojuma – pensiju piegādes klienta dzīvesvietā – nodrošināšanu, un to turpinās nodrošināt tas komersants, kurš būs uzvarējis publiskajā konkursā,” saka “Latvijas Pasta” pārstāve.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.