Menu
 

Aptauja: Latvijā 71% auto īpašnieku nezina, ko izvēlētais auto remonta veicējs dara ar nomainīto motoreļļu

  • Autors:  LETA
Foto - arhīvs Foto - arhīvs

Latvijā 71% auto īpašnieku nezina, ko izvēlētais auto remonta veicējs dara ar nomainīto motoreļļu, informēja "Latvijas Zaļā punkta" pārstāvji, atsaucoties uz veiktās aptaujas datiem.

Vienlaikus lielākā daļa jeb 60% auto īpašnieku norāda, ka viņiem rūp tas, ka pēc auto remontdarbiem to veicējs radušos atkritumus apsaimnieko atbilstoši vides prasībām.

"Latvijas Zaļā punkta" pārstāvji norāda, ka smēreļļas un motoreļļas ir bīstamie atkritumi, kas, nepareizi apsaimniekoti, draud nonākt vidē un radīt būtisku dabas piesārņojumu. Litrs smēreļļas var piesārņot gandrīz miljonu litru saldūdens, bet, sadedzinot smēreļļas neatbilstošās apkures sistēmās, gaisā nonāk vidēji 2,58 kilogrami CO2 izmešu.

Saskaņā ar aptaujas rezultātiem gadījumā, kad auto nepieciešams remonts vai tehniskā apkope, 77% auto īpašnieku Latvijā remontdarbus uztic profesionāliem servisiem. Izvēloties autoservisu, būtiskākie kritēriji lielākoties ir pozitīva iepriekšējā pieredze, kā arī laba reputācija, augsti kvalificēti speciālisti un ērta atrašanās vieta. Par spīti auto īpašnieku paustajam apgalvojumam, ka viņiem rūp tas, ko remontdarbu veicējs dara ar atkritumiem, tikai 1% aptaujāto izvērtē izvēlētā autoservisa draudzīgumu videi.

"Latvijas Zaļā punkta" direktors Kaspars Zakulis norāda, ka Latvijas tirgū ik gadu nonāk aptuveni 15 000 tonnu dažāda veida smēreļļu, tostarp arī motoreļļas. No kopējā apjoma tiek savāktas un pārstrādātas nepilni 7000 tonnu jeb aptuveni 46%. Pārējais daudzums šo bīstamo un kaitīgo vielu nonāk nezināmos un nekontrolētos virzienos. Piemēram, kā liecina sludinājumu portālos pieejamā informācija, tā saucamās atstrādātās motoreļļas tiek tirgotas kā kurināmais.

Kā norāda Zakulis, šobrīd atbildība par izlietoto smēreļļu videi draudzīgu apsaimniekošanu gulstas uz ražotāju un tirgotāju pleciem, kuri to realizē caur ražotāju atbildības sistēmām, kurām jāspēj savākt vismaz 45% no tirgū novietotā smēreļļu eļļu daudzuma.

Zakuļa ieskatā, lai situāciju uzlabotu, normatīvajos aktos būtu jāpiemēro lielāka un konkrēta atbildība autoservisiem attiecībā uz remontdarbu vai auto apkopes procesā radušos smēreļļu atkritumu un citu videi kaitīgu šķidrumu atbilstošu apsaimniekošanu. Būtu jānosaka konkrēts nododamais nomainīto smēreļļu apjoms - vismaz 50% no tā apjoma, kas tiek iepirkts auto apkopēm un remontiem. Un tas būtu jāpierāda dokumentāli - ar specializēta savākšanas uzņēmuma apliecinājumu vai grāmatvedības dokumentiem.

Auto īpašnieku aptauja pēc "Latvijas Zaļā punkta" pasūtījuma tika veikta ar interneta aptauju paneļa "Snapshots" starpniecību, laika posmā no 19.septembra līdz 22.septembrim aptaujājot 1008 privāto automašīnu īpašniekus vecumā no 18 līdz 74 gadiem.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.