Menu
 

Kā rūpēties par medicīnas personālu ilgtermiņā? Ļaut darbiniekiem kļūt par klīnikas līdzīpašniekiem Apriņķis.lv

  • Autors:  Ramona Mežale, “1 min. klīnikas” dibinātāja un valdes locekle
Foto - publicitātes Foto - publicitātes

“1 min. klīnika” ir pirmā veselības aprūpes iestāde Latvijā, kas turpmāk saviem pilnas slodzes darbiniekiem sniegs iespēju kļūt par uzņēmuma līdzīpašniekiem. Šāda prakse, kad darbinieki var pretendēt uz daļu no darba devēja uzņēmuma, veiksmīgi darbojas daudzviet pasaulē, bet Latvijā šis darbinieku labums ienāk lēnām.

Medicīnas nozarē “1 min. klīnika” ir pirmā ātrās apkalpošanas klīnika Latvijā, un mēs savā nozarē arī būsim pirmie, kas sniegs iespēju darbiniekiem iegūt uzņēmuma tīkla kapitāldaļas. Darbiniekiem ir jābūt nodarbinātiem pilnā slodzē, un pēc nostrādātiem trīs gadiem viņi iegūst kapitāldaļas, pretendējot uz uzņēmuma peļņas procentiem. Vietu skaits līdzīpašniekos ir ierobežots, uz šo iespēju varēs pretendēt 27 darbinieki. Vai tas ir maz vai daudz? Valstī kopā ir apmēram 3000 ārstu palīgu, tātad aptuveni viens procents var iegūt klīnikas kapitāldaļas.

Kurš no šāda lēmuma iegūst vairāk – darbinieks vai uzņēmums?

Acīmredzams ieguvums ir abām pusēm. Darbiniekam nākotnē ir iespēja iegūt papildu finansiālu labumu, bet darba devējs iegūst lojālu darbinieku. Turklāt, kas ir būtiskākais, darbinieks ir ieinteresēts strādāt uzņēmumā ilgtermiņā. Uzņēmuma intereses – iegūt ar sniegto servisu apmierinātus klientus, attīstīties un paplašināt tīklu – kļūst arī par darbinieku interesēm. Šāds lēmums parāda, uzņēmums ir komanda, kas kopā virzās uz vienotu mērķi – izaugsmi. Darbinieks ne vien saņem būtiskus darbinieku labumus, bet kļūst par pilntiesīgu daļu no uzņēmuma veiksmes stāsta, kas ir īpaši būtiski jauniem uzņēmumiem.

Lielāks atbalsts, sabalansētība un cieņpilna vide medicīnas nozarē strādājošajiem

Pandēmija ir ieviesusi paliekošas pārmaiņas darba tirgū, un likusi darba devējiem vairāk rūpēties par darbinieku labbūtību. Tas attiecas uz visām nozarēm, bet īpaši jāizceļ medicīnas jomā strādājošie. Medicīnas sistēma šobrīd ir pārslogota. Daudzi darbinieki strādā vairākās darba vietās, ir novērojams medicīnas darbinieku nogurums.

Pandēmija ir ietekmējusi ikvienu, tostarp, pacientu mentālo stāvokli, līdz ar to, medicīnas nozarē ir vērojams emocionāli saspringts periods. Mēs redzam, ka šobrīd galvenā pamatvajadzība ir atpūtas un darba laika sabalansētībā. Valsts sektorā strādājošie sevi nereti “izdedzina”, diemžēl bieži vien tas ir piemaksu dēļ. Es nebrīnīšos, ja tuvākajā laikā saskarsimies ar ļoti daudziem uz mentālās sabrukuma robežas nonākušajiem medicīnas darbiniekiem.

Tas, uz ko būtu jāstrādā, – jānodrošina darbiniekiem sabalansētība, strādājot ilgtspējīgi, cieņpilnā un uzticamā vidē. Ir jāredz, kad darbiniekam ir nepieciešama atpūta, un tā jāsniedz. Manuprāt, aktivitātes, kuras ir vērstas uz komandas darba veicināšanu šobrīd ir vērtīgākās. Ja skatāmies plašākā mērogā, arī pacients ir daļa no komandas, viņam jābūt ieinteresētam un jālīdzdarbojas savas veselības aprūpē.

Materiāls novērtējums un darbinieku ieteikumu ņemšana vērā

Svarīgs ir ne vien materiāls novērtējums, bet drošības sajūta, ka darba devējs uzņemas rūpes par darbiniekiem ilgtermiņā. “1 min. klīnikā” esam ieviesuši prēmiju sistēmu, kad darbinieks pēc trim nostrādātiem gadiem saņem vienreizēju bonusu vairāku vairāk nekā 7000 eiro apmērā un iegūst iepriekšminēto līdzīpašnieka statusu. Šobrīd pilnas slodzes darbiniekiem nodrošinām plaša seguma veselības apdrošināšanu, dzīvības un kritisko saslimšanu apdrošināšanu.

Rūpes darbiniekiem jāizrāda gan svētkos, gan ikdienā. Jā, tā var būt dāvana svētkos darbiniekam vai viņu bērniem, bet tikpat būtiski ir darbiniekus uzklausīt. Šeit gan jāuzsver – viņu ierosinājumi ir jāņem vērā. “1 min. klīnikā”, piemēram, pēc darbinieku iniciatīvas iegādājāmies papildu aprīkojumu, formastērpus un instrumentus, kurus ieteica tieši viņi.

Ilgstošs un ilgtspējīgs sadarbības modelis

Lai nodrošinātu veiksmīgu un ilgstošu sadarbību, darba devējam jāsaprot, kāds ir viņa darbinieks, kādas ir viņa vērtības un kā viņam var palīdzēt darboties to ietvaros. Savukārt darbiniekiem jāspēj skaidri definēt savas vēlmes un par tām jārunā.

Tāpat darbiniekam būtu jāsaprot, uz ko tiecas uzņēmums, vai viņam tas ir interesanti un saistoši. Darba devējam par darbinieku jādomā ne vien pandēmijas laikā, bet tas jāturpina arī pēc tās. Līdz ar to uzņēmuma kapitāldaļas ir apliecinājums ilgstošam un ilgtspējīgam sadarbības modelim.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.