Menu
 

Eva Lūse. Ar ko faktiski dzīvosim? Apriņķis.lv

  • Autors:  Eva Lūse
Foto - arhīvs Foto - arhīvs

Domājot par izvēli pēc mēneša paredzētajās Saeimas vēlēšanās, šķita lietderīgi palūkoties, kas rakstīts partiju programmās par tēmu, kurā vai ikvienam pieaugušam cilvēkam  atkarībā no viņa paša pieredzes un sabiedrībā valdošajiem ideoloģiskajiem strāvojumiem ir noformulēta mazāk vai vairāk skaidra dzīves vērtību izpratne. Runa ir par ģimenes un laulības jēdziena definēšanu un nostiprināšanu likumos.

Šai sakarā prātā nāca neprastie notikumi, kas risinājās Saeimā īsi pirms pavasara sesijas beigām, proti, lai apturētu Civilās savienības likuma pieņemšanu, bija jāizmanto parlamentārajā praksē reti izmantots instruments – Saeimas sēdes slēgšana kvoruma trūkuma dēļ. Toreiz tas bija teju vienīgais risinājums, lai deputātu skaitliskais vairākums neieviestu valstī tādu laulības surogātinstitūtu, kurā notāriem būtu jāreģistrē attiecību modeļi dažādu pasakainu tēlu, izdomātu dzimumu, puspārtapušu pusvīriešu un pussieviešu starpā.

Uz brīdi izsprukām, taču nav šaubu, ka jau pēc Saeimas vēlēšanām atkal notiks mēģinājumi vienā vai otrā formā legalizēt t.s. sociālo realitāti, kurā juristiem būs jālauza galvas, kā toleranti iedokumentēt vīrišķi, kuram ir sācis šķist, ka izoperētas ģenitālijas un rozā kleita ir viņa īstā identitāte, kā iekļaujoši piereģistrēt divus papučus, kuriem attiecību svaigumam ir uznākusi vēlme iegādāt bērnu.  

Kas par šo tēmu atrodams partiju programmās? Rindas kārtībā.

“Jaunā Vienotība”. Pārsteidzoši, bet  šai partijai, šķiet, ir visradikālākā izpratne par šiem jēdzieniem, proti, “ieviest faktiskās kopdzīves regulējumu”. Šis vārdu salikums kopdzīves formā var ietvert jebko, nedefinējot ne dzimumu, ne sugu vai šķirni, ne skaitu, uz kuriem faktiskā kopdzīve attiecas. Faktiski – dzīvojam kopā, un tas ir visa pamats.

“Suverēnā vara”. Lai gan mazas izredzes tikt valdošajos, tomēr arī aktīvam ārpusparlamenta politiskajam  spēkam ir iespēja skaļi paust savu viedokli un ietekmēt procesus valstī. Tāpēc ne bez uzmanības atstājams formulējums: “Nostiprināt dabiskas ģimenes jēdzienu LR Satversmē, pieņemt ģimenes stiprināšanas un atbalsta likumu.”

“Tautas varas spēks”. Salikts viss vienā katlā, bet virziens skaidrs: “Ja tu gribi izmaiņas, ja nevēlies būt izmēģinājuma trusis, ja vārdi “māte” un “tēvs” tev kaut ko nozīmē, celies un esi kopā ar mums!”

Nacionālā apvienība. Lai gan vārdi “laulība” un “ģimene”, detalizētāk nedefinējot to izpratni, parādās tikai partijas vērtību uzskaitījumā, tomēr jācer, ka šis politiskais spēks tāpat kā līdz šim kā jauni lauvuļi cīnīsies par palikšanu veselā saprāta un bioloģijas ietvarā.

“Latvija pirmajā vietā”. Šis politiskais spēks ievērojamu vietu savā programmā atvēl arī jaunās paaudzes audzināšanai: “Satversmē nostiprināsim ģimenes definīciju, kur tēvs ir vīrietis, bet māte ir sieviete, lai jaunā paaudze tiktu audzināta tradicionālo vērtību tikumos un tiktu pasargāta no svešām ideoloģijām.”

“Progresīvie”. Jāteic, ka šīs partijas piedāvājums pārsteidza. Pārsteidza ar savu “tradicionālismu”. Biju gaidījusi augstu domas un fantāzijas lidojumu, kurā atspoguļotos vismaz daļa no androgīnu, androgīnseksuāļu, kvīru, andoseksuāļu, autoseksuāļu, biseksuāļu, bio-kvīnu, gīnoseksuāļu un citu seksuāļu izdomas bagātības, niansēti klasificējot notiekošos procesus kājstarpes rajonā. Bet nekā. Tikai nozagts “laulības” vārds un tieksme pēc likuma kārtības, protams, savā īpatnējā izpratnē: “Iestāsimies par visu laulību vienlīdzību.”

Ļoti līdzīgi “Attīstībai/Par!”: “Ar likumu aizsargātas būs visas ģimenes.”

Pārējo partiju programmās vārds “ģimene” vairāk pieminēts pabalstu un nodokļu sakarā.

Lai gan partiju programmas nav uzticamākais vēlētāju ceļvedis, tomēr, iespējams, kāda politiskā spēka izpratne par laulības un ģimenes jēdzienu var kļūt par stimulu meklēt tieši šīs partijas nosaukumu, lai iemestu attiecīgo sarakstu vēlēšanu urnā.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.