Menu
 

Pētījums: Latvijas iedzīvotāji ar vilcienu precizitāti un uzticamību ir apmierinātākie Eiropā

  • Autors:  Agnese Līcīte, AS "Pasažieru vilciens" Sabiedrisko attiecību daļas galvenā sabiedrisko attiecību speciāliste
Pētījums: Latvijas iedzīvotāji ar vilcienu precizitāti un uzticamību ir apmierinātākie Eiropā Foto no arhīva

"Eirobarometrs" septembrī ir publicējis jaunāko pētījumu par Eiropas Savienības (ES) valstu iedzīvotāju apmierinātību ar pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļu. Pētījuma rezultāti liecina, ka Latvijas iedzīvotāju kopējais apmierinātības indekss pārsniedz ES valstu vidējo līmeni, ierindojoties 13. vietā 26* valstu vidū. Vispozitīvāko novērtējumu Latvijas iedzīvotāji ir snieguši par vilcienu precizitāti un uzticamību, šajā jautājumā apmierināto respondentu proporcija ir augstākā no visām ES valstīm, kurās veikts pētījums.

Pētījumā, kurš veikts pēc Eiropas Komisijas pasūtījuma, ir piedalījušies iedzīvotāji no 26* ES dalībvalstīm. Latvijas iedzīvotāji visaugstāko vērtējumu snieguši jautājumā par vilcienu precizitāti un uzticamību – 85% aptaujāto ir atbildējuši, ka ir apmierināti ar vilcienu punktualitāti un uzticamību. Tā ir augstākā pozitīvā vērtējuma proporcija visā ES, tādējādi Latvija šajā jautājumā ierindojusies 1. vietā. Tikai 2% Latvijas respondentu ir norādījuši, ka ar vilcienu precizitāti un uzticamību nav apmierināti, vienlaikus vidēji ES neapmierināto ir ievērojami vairāk – 32% aptaujāto. Arī iepriekšējā "Eirobarometra" aptaujā, kas tika veikta 2013. gadā, Latvijas iedzīvotāju apmierinātība ar vilcienu precizitāti bija ļoti augsta, tolaik šajā vērtējumā tika ieņemta 2. vieta ES – kopumā 74% aptaujāto bija apmierināti ar šo pasažieru pārvadājuma aspektu.

AS “Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis stāsta, ka 2017. gadā vilcienu precizitāte sasniedza 99,18% – no 84 252 vilcienu reisiem netika izpildīti vien 0,16%. Arī šī gada pirmajā pusgadā precizitāte saglabājās ļoti augsta – 99,23% reisu ir izpildīti savlaicīgi. “Lai arī pagaidām pasažieru pārvadājumiem ikdienā izmantojam vilcienus, kas ražoti pat pirms 50 gadiem, pateicoties ritošā sastāva ekspluatācijā iesaistītajiem darbiniekiem, AS “Pasažieru vilciens” var lepoties ar ļoti augstu vilcienu precizitāti. Precizitāte un uzticamība ir tā būtiskā vilcienu satiksmes priekšrocība, kuru ļoti novērtē arī mūsu klienti,” atzīst AS “Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētājs R. J. Grigulis.

Kaut arī pasažieru pārvadājumus nodrošina AS “Pasažieru vilciens”, to kustība ir cieši saistīta ar dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) sekmīgu darbību. LDz viceprezidents tehniskās vadības jautājumos Ēriks Šmuksts uzsver, ka, neraugoties uz Latvijas dzelzceļa infrastruktūras lielo kravu pārvadājumu noslogojumu, tik augstu pārvadājumu precizitāti pasažieru segmentā izdodas noturēt, pateicoties efektīvai LDz kustības vadības speciālistu un tehnisko ekspertu sadarbībai ar AS “Pasažieru vilciens”. “Tas ir augsts novērtējums gan pārvadātāja, gan mūsu darbam, un esam ieinteresēti ne tikai to noturēt šādā līmenī, bet pakāpeniski uzlabot,” norāda Ē. Šmuksts.

Ļoti labs vērtējums no Latvijā aptaujātajiem saņemts arī par vilcienu biļešu iegādes iespējām: 83% ir atbildējuši, ka ir apmierināti ar vilciena biļešu iegādes ērtumu. Šajā jautājumā Latvija ar pozitīvu novērtējumu ir ierindojusies 5. vietā 26* ES valstu vidū. Salīdzinot ar 2013. gada aptaujas rezultātiem, apmierināto respondentu skaits Latvijā ir pieaudzis par 10%.

Tāpat Latvijas iedzīvoji lielākoties ir apmierināti ar informācijas pieejamību par vilcienu kursēšanas grafikiem un platformām – ar to apmierināti ir 77% aptaujāto, kas pārsniedz vidējo ES dalībvalstu rādītāju.

Vairāk nekā puse Latvijā aptaujāto jeb 57% ir apmierināti arī ar brauciena laikā sniegto informāciju pasažieriem, īpaši vilcienu kavēšanās gadījumos. Arī šis ir viens no jautājumiem, kurā Latvijas iedzīvotāji ir kopumā apmierinātāki nekā vidēji visās ES dalībvalstīs aptaujātie. Savukārt 47% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju ir apmierināti ar bezvadu interneta pieejamību vilcienos. Lielākais vairums jeb 61% aptaujāto Latvijā ir atzinīgi novērtējuši vilcienos pieejamo personāla atbalstu. Virs vidējā ES valstu vērtējuma ir arī Latvijas iedzīvotāju viedoklis par tīrības un kārtības uzturēšanu vilcienu vagonos, 64% respondentu ir norādījuši, ka ar šo aspektu ir apmierināti. Tāpat lielākā daļa (75%) mūsu valsts iedzīvotāju uzskata, ka vilcienos ir laba sēdvietu pieejamība.

Ņemot vērā eiropiešu sniegtās atbildes uz pētījumā izvirzītajiem jautājumiem un izmantojot vienotu metodoloģiju, ir noteikts arī kopīgais apmierinātības indekss visā ES un katrā dalībvalstī atsevišķi. Ar pasažieru vilcienu sniegtajiem pakalpojumiem visapmierinātākie ir Austrijas, Īrijas un Portugāles iedzīvotāji. Latvija ir ierindojusies 13. vietā ar indeksu 26,2, kas ir virs ES valstu vidējā indeksa 25,4.

Kopumā aptaujā 26* ES dalībvalstīs tika vaicāts iedzīvotāju viedoklis par dažādiem ar dzelzceļa transporta pakalpojumiem saistītiem jautājumiem, tai skaitā apmierinātība ar vilcienu kursēšanas biežumu, dažādu biļešu veidu un informācijas pieejamību, sēdvietu pieejamību vilcienos, tīrību dzelzceļa stacijā un vilcienos, personāla atbalstu brauciena laikā, piekļuvi vilcienu pakalpojumiem personām ar kustību traucējumiem u.c. jautājumiem. Iepriekšējais šāda rakstura pētījums tika veikts 2013. gadā. Viss "Eirobarometra" pētījums “Eiropiešu apmierinātība ar pasažieru vilcienu sniegtajiem pakalpojumiem” ("Flash Eurobarometer 463: Europeans’ satisfaction with passenger rail services") ir pieejams šeit.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.