Menu
 

Pētījums: Krievijas iebrukums Ukrainā vairo sabiedrības aktīvismu un gaidas no zīmoliem Apriņķis.lv

  • Autors:  "VA Communications", "VA Government" un "VA Purpose Rud Pedersen Group" pārstāvji
Foto - www.pexels.com Foto - www.pexels.com

Latvijas sabiedrības gaidas attiecībā uz korporatīvo aktīvismu un vēlme pēc uzņēmumu "pilsoniskā aktīvisma" ("corporate citizenship") būtiski pieaugusi pēdējos četros gados. Savukārt sabiedrības aktīvisms, izvēloties vai boikotējot zīmolus, pieaudzis tieši Krievijas uzsāktā kara Ukrainā iespaidā. Tā liecina mērījums "Uzņēmumi un sabiedrības gaidas - USG 2023", kuru jau trešo reizi veica korporatīvo attiecību grupa "VA Communications", "VA Government" un "VA Purpose Rud Pedersen Group".

Šobrīd jau 78% Latvijas iedzīvotāju sagaida, ka uzņēmumi domā ne tikai par peļņu, bet sabiedrībai būtiskiem sociāliem, ekonomiskiem un politiskiem jautājumiem. Tas ir par 15% vairāk nekā 2020.gadā, kad to apstiprināja 63% aptaujāto. Turklāt vairākums jeb 59% sagaida, ka uzņēmumiem būs nostāja iedzīvotājiem svarīgos jautājumos.

Atšķirībā no iepriekšējiem gadiem uzņēmuma vai zīmola nostāja sabiedrībai svarīgos jautājumos ir ievērojami ietekmējusi arī sabiedrības iepirkšanās paradumus. 26% aptaujāto norādīja, ka 2022.gadā ir atteikušies pirkt kādu zīmola produktu vai pārstājuši izmantot pakalpojumus uzņēmuma nostājas dēļ. Tās ir nozīmīgas izmaiņas kopš 2019.gada, kad to minēja tikai 3% aptaujāto. Līdzīgs viedoklis ir arī jautājumā par iepirkšanās paradumiem, ja sakritusi uzņēmuma vai zīmola nostāja aktuālā jautājumā. 16% (+11% kopš 2019.gada) minēja, ka ir sākuši pirkt kāda zīmola produktus tā nostājas dēļ.

""USG 2023" ietvaros pārliecinājāmies, ka sabiedrībā novērojama iepirkšanās paradumu maiņa. Proti, iedzīvotāji aktīvāk boikotē uzņēmumus un zīmolus vai tieši otrādi - atbalsta par to rīcību. Analizējot datus redzam, ka aktīvisms pieaudzis tieši Krievijas uzsāktā kara Ukrainā ietekmē. Piemēram, sabiedrība ir boikotējusi uzņēmumus, kas laiku nepameta Krievijas tirgu, un sākusi vairāk iegādāties vietējo ražotāju preces. Šobrīd ir grūti pateikt, vai tas ir vienreizējs precedents vai tomēr paliekošs nospiedums arī citos sociālos, politiskos un ekonomiskos jautājumos. Tajā pašā laikā tas ir būtisks lēciens kopš 2019.gada un nozīmē, ka iedzīvotāji uzmanīgi seko līdzi zīmolu un uzņēmumu rīcībai," komentē "VA Communications" un "VA Purpose" partnere Elīna Egle.

Tāpat USG mērījums rāda, ka iedzīvotāji mudina uzņēmumus risināt enerģētikas un energoresursu jautājumus. Vairāk nekā pusei jeb 59% tas ir aktuālākais jautājums dienaskārtībā. 43% to izceļ kā primāro jomu, kurā sagaida aktīvāku uzņēmumu rīcību un kura tiem būtu jāatbalsta ar savu peļņu. Uz šī fona sabiedrībā kritusies aktualitāte tādiem jautājumiem kā sabiedrības veselība, bezdarbs un nodarbinātība, kā arī korupcijas mazināšana. Enerģētikas nozare ir arī tā, kurai iedzīvotāju skatījumā (46%) ir jāuzlabo sava reputācija, savukārt 71% pieprasa stingrāku tās regulējumu.

Nemainīgi turpina pieaugt arī ESG jeb ilgtspējas jautājumu aktualitāte preču un pakalpojumu izvēlē, īpaši pārvaldības un sociālās atbildības virzienā. Joprojām vairākumam aptaujāto ir būtiski, lai uzņēmumi ir maksimāli atklāti jeb caurredzami. Iepriekš to apstiprināja 63% aptaujāto, bet šajā mērījumā - jau 78%. Tāpat 76% aptaujāto (+15% kopš 2020.gada) ir būtiski, ka uzņēmumiem ir ētiska attieksme pret darbiniekiem. Arī vides jautājumiem jābūt prioritāriem uzņēmumu dienaskārtībā - tā uzskata 70% aptaujāto. Vides aizsardzība un klimata pārmaiņas ir arī trešais aktuālākais jautājums aiz enerģētikas un bezdarba risināšanas, kurš uzņēmumiem jāatbalsta ar savu peļņu.

"VA Communications", "VA Government" un "VA Purpose" partneris Ralfs Vīlands norāda: "Gadu no gada pieaug Latvijas sabiedrības pieprasījums uzņēmumiem iesaistīties un paust nostāju būtisku sociālu, ekonomisku un politisku jautājumu risināšanā - tendence ir noturīga. Gudra atbilde uz sabiedrības gaidām būtu korporatīvs aktīvisms kā daļa no biznesa stratēģijas, bet tas nav īstenojams dažās nedēļās. Ja vēlamies panākt acīmredzamas pārmaiņas pēc gadiem, jārīkojas jau tagad. Sabiedriskās domas sūtīto signālu neņemšana vērā var negatīvi atmaksāties negaidītā brīdī jau tuvākajā laikā."

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.