Menu
 

Pāvils Brūvers: Tautas dvēseles dziednīca apdraudēta Apriņķis.lv

  • Autors:  Pāvils Brūvers
Foto - arhīvs Foto - arhīvs

Mani tuvinieki un draugi dzīvo vai katrā Latvijas novadā, un šobrīd daudziem no viņiem ir viena kopīga sāpe – tiek lemts par viņu vietējās skolas slēgšanu. Tas notiekot it kā izglītības kvalitātes celšanas vārdā. Mazajās lauku skolās izglītības līmenis esot zemāks, toties lielajām centru skolām varot piesaistīt kvalitatīvākus mācībspēkus un mācību līdzekļus. Tikšot ietaupīti arī budžeta līdzekļi, turklāt skolotājiem varēšot palielināt algas.

Jā, tādi varētu būt mazo skolu likvidēšanas ieguvumi. Bet vai tas ir sabalansējams ar zaudējumiem? Vislielākā bēda tā, ka, slēdzot lauku skolas, lauku dzīve tiek padarīta nabadzīgāka, skolas kā "gaismas pils" aiziešana sev līdzi nes sabiedriskās vides lejupslīdi – aiziet skolotāji, kultūras dzīve noplok, aiziet ģimenes ar bērniem. Daudzi no tiem, kas ar prieku atstājuši pilsētas un devušies uz laukiem cerībā tur veidot dabai tuvāku dzīvi, izaudzināt bērnus dabiskā vidē, spiesti atkal atgriezties ciematos un pilsētās, lai būtu tuvāk skolai. Līdz ar to mūsu lauki aizvien straujāk izmirst.

Saglabāt mazās lauku skolas finansiāli, protams, ir grūti. Tas prasa lielus ieguldījumus, bet vai šie ieguldījumi neatmaksājas? Mēs esam gatavi palielināt izdevumus valsts aizsardzībai. Labi, ka tā. Tas ir būtiski nepieciešams, kamēr mums blakus ir tik agresīvs kaimiņš. Mēs esam gatavi palielināt izdevumus veselības aizsardzībai, un arī tas ir vajadzīgs.  Bet kāpēc mēs neesam gatavi ieguldīt līdzekļus mūsu lauku uzplaukumam? Laupot naudu lauku vides saglabāšanai un attīstīšanai, mēs padarām tūkstošiem cilvēku nelaimīgus, jo viņi savā veidā atkal tiek iespiesti "kolhozā". Medicīnas institūta docents Kārlis Ēriks Arons studentiem savā laikā lika pie sirds apzināties, ka profilakse ir vislabākais ieguldījums veselīgas tautas nākotnē. Viņš uzsvēra, ka būtiski svarīga ir vide, kurā cilvēks dzīvo, – vai viņš tajā dzīvo ar prieku, svaigā gaisā, bez piesārņojuma, bez stresa, bez sašutuma un dusmām. Domāju, ka lauku vides sakārtošana nestu būtisku pienesumu ne tikai mūsu tautas nākotnes nodrošināšanā, bet arī cilvēku fiziskās un garīgās veselības uzlabošanā, jo tā taču ir mūsu tautas dabiskā vide! No laukiem mēs nākam. Tā ir vieta, kur atspirgst mūsu dvēseles. Tā ir vide, no kuras nākuši mūsu tautas dižgari.

Kas tiks panākts ar lielo, centralizēto skolu izveidošanu? Droši vien bērni iegūs vairāk zināšanu, vairāk apgūs modernās tehnoloģijas… Bet vai lielajās skolās bērni saņems arī to, ko sniedz mazās lauku skolas, – drošu vidi, kur pilnveidoties un izaugt, kur iemīlēt dzimto zemi, kur kļūt par savas valsts patriotu? Vai lielajās, mākslīgi izveidotajās skolās bērni no lauku vides nenonāks situācijās, kurās ir jāpastāv par sevi skolēnu savstarpējās cīņās, kur stiprākais valda pār vājāko? Paraudzīsimies uz ASV, uz Vāciju, kur aizvien no jauna dzirdam par jauniešiem, kas ierodas skolā ar dažādiem ieročiem un nogalina savus skolotājus un klasesbiedrus. Nedomāju, ka viņiem izglītības līmenis bijis pārāk zems vai nav bijusi iespēja labi iepazīt jaunākās tehnoloģijas. Labu zināšanu viņiem nav trūcis. Viņiem ir pietrūkusi cilvēcība. Lielo, bezpersonisko skolu blakusefekts aizvien ir neiejūtība pret citādo, pret vājāko, kas rada naidu pret skolu, naidu pret visu sabiedrību.

Paldies Dievam, pie mums tā vēl nav, ka bērni kādā skolā būtu novesti tādā izmisumā, bet pirmie soļi, likvidējot mazās lauku skolas, šajā virzienā ir sperti. Latvijā ir likvidētas jau vairāk nekā 165 skolas. Šāda rīcība ir tiešā pretrunā ar mūsu tautas ilgtspējību, par kuru tik daudz runājis un iestājies viens no mūsu valsts labākajiem prezidentiem Egils Levits. Ja šāda attīstība turpināsies, no drūmās nākotnes, kādu šobrīd piedzīvo viena otra skola ASV vai Vācijā, arī mēs neizbēgsim.

1 komentārs

  • Ojārs Bīriņš
    Ojārs Bīriņš Otrdiena, 27 Jūnijs 2023 18:51 Komentāra saite

    Sodien jau vairs neiet runa par labāku vai sliktākunizglītību, bet par pašu izglītību. Visas šīs pēdējo 30 gadu skolas reformas ir panākušas to, ka nav vairs skolotāju. Ja Kuldīgas pilsētas skolās nav fizikas skolotāja un skolnieki jāved uz Rīgu uz fizikas stundu, tad tur jau vairs neiet runapar kvalitāti, bet par iespēju iegūt izglītību. Un savu neaizmirstamo pleznas nospiedumuatstāja Piebalga izsludināta izvēle bērniem mācīties vai nemācīties un protams, ka izvēlējās nemācīties. Pirms dažiem gadiem lasīju DRUVĀ, ka visā Cēsu novadā tikai 3 jaunieši izvēlējušies kārtot centralizēto eksāmenu vēsturē>Un kas pēc deesmit gadiem vispār mācīs vēsturi? Lai cik smieklīgi tas neizklausītos, bet centralizētos eksāmenos par sekmīgu uzskata audzēkni,kurš apguvis 10% zināšanu. Ko tāds cilvēks vispār saprot no dzīves, bet viņš ir sekmīgs. T;a kā tas jautājums par lauku skolām ir ļoti sarežģīts un nav jau vērts, ka skaitās skola, ja tur nav dzīvības. Mūsu dienās skola vispār kļūst par tukšu čaulu, jo pulciņu nav, pašdarbības nav jaunatnes organizācijas nav, telpuun apkārtnes uzkopšanas nav. Tātad ārpusklases audzināšana vairs nav modē, jo nav vairs jākaļ padomju jaunietis- dzīves veidotājs. Un tas vispār nevienam nerūp.

    Paziņot
Pieslēdzieties, lai rakstītu komentārus
atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.