Menu
 

Pētījums: Mājsaimniecībām palielinājušies ienākumi Apriņķis.lv

  • Autors:  Liene Dupate-Ugule, SIA "Maxima Latvija" komunikācijas vadītāja
Pētījums: Mājsaimniecībām palielinājušies ienākumi Foto: pixabay.com

Pēc “Maxima mazumtirdzniecības kompasa” aptaujas datiem redzams, ka pēdējā gada laikā 38,6% Latvijas mājsaimniecību ir palielinājušies ienākumi – kas ir par 11,1% vairāk nekā aptaujā, kura veikta pirms gada. Turklāt samazinās to iedzīvotāju skaits, kuri uzskata, ka pārtikas cenas ievērojami pieaug.

Vislielākā vecumu grupas daļa, kura ir atzinusi, ka ienākumi ir pieauguši, ir respondenti vecumā no 18 līdz 24 gadiem, tā norādījuši 58,8% (vidēji 43,5%), kā arī 7,8% (vidēji 4,9%) norāda, ka ienākumi ir pieauguši būtiski. Tajā pašā laikā šajā vecuma grupā no 18 līdz 24 gadiem arvien mazāks ir to respondentu skaits, kuri uzskata, ka pārtikas cenas ir pieaugušas, tā norādīja 82,8% (vidēji 90,1%). Tas norāda uz gados jaunākās respondentu grupas stabilitāti darba tirgū, par ko liecina arī Centrālās statistikas pārvaldes dati par darba ņēmēju skaita sadalījumu pēc mēneša bruto darba ienākumiem pa vecuma grupām.

“Ienākumiem palielinoties, šī gada otrajā ceturksnī iedzīvotāji tomēr mazāk plāno uzkrājumus un dārgu pirkumu veikšanu. Pirmkārt, tā ir sezonāla tendence, un plānošana tiek atlikta uz rudens, ziemas sezonu, tuvojoties svētkiem. Otrkārt, tas var būt saistīts ar iedzīvotāju uzskatu uzlabošanos par valsts turpmāko attīstību – cilvēki jūtas drošāk, tādēļ uzkrājumiem pievērš mazāku uzmanību. Šo tendenci pārbaudīsim arī turpmākās nozares apskata aptaujās, jo pieaugošā vēlme iedzīvotājiem vairāk tērēt savus līdzekļus var radīt būtisku ietekmi uz ekonomiku,” skaidro “Maxima Latvija” Biznesa analītikas departamenta direktore Zane Kaktiņa.

Tāpat pēdējo 12 mēnešu laikā ir saglabājusies stabilitāte respondentu uzskatos par mājsaimniecību tēriņu izmaiņām. Salīdzinoši visvairāk respondentu, kuriem palielinājušies tēriņi, dzīvo Vidzemē (72,7%) un ģimenē tiek audzināts vismaz viens bērns, kurš jaunāks par 18 gadiem (76,7%). Bet salīdzinoši vairāk tēriņi samazinājušies cilvēkiem ar augstiem ienākumiem (4,2%) un cilvēkiem vecumā no 45 līdz 55 gadiem (4,4%).

Pētījums tika veikts sadarbībā ar tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centru "SKDS" 2018. gada jūlijā – tajā piedalījās 1005 respondenti vecumā no 18 līdz 74 gadiem.

“Maxima” mazumtirdzniecības kompass” ir visaptverošs mazumtirdzniecības nozares apskats, kurā mazumtirdzniecības tīkla “Maxima Latvija” eksperti ir snieguši savu vērtējumu par situāciju mazumtirdzniecībā un tās attīstības tendencēm nākotnē.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.