Menu
 

Pirmsskolas pedagogiem trūkst atbalsta un izpratnes par viņu darba nozīmi Apriņķis.lv

  • Autors:  Daina Kājiņa, pirmsskolas “CreaKids” vadītāja, Latvijas privāto pirmsskolu biedrības vadītāja
Foto - publicitātes Foto - publicitātes

Lai gan Hārvarda Universitātes pētījumi liecina, ka tieši mācīšanās pieredze agrīnā vecumā bērniem palīdz veidot spēcīgu pamatu panākumiem skolā un studijās, un daudzviet pasaulē aktīvi tiek strādāts, lai nodrošinātu lielākas investīcijas un inovācijas agrīnajā mācību procesā, t.sk. pirmsskolā, Latvijā aizvien plaši izplatīts ir arī mīts par to, ka pirmsskolas nodrošina tikai bērnu pieskatīšanu, nevis pilnvērtīgu izglītošanu. Tas sekmē arī izpratnes trūkumu par pirmsskolas pedagogu lomu izglītības procesā. Jo ilgāk pirmsskolas pedagogi jutīsies nenovērtēti un saskarsies ar atbalsta trūkumu, jo vairāk nozare saskarsies ar pedagogu trūkumu.

Agrīnā izglītība ietekmē attīstību un veselību mūža garumā

Pētījums par agrīnās attīstības ietekmi uz bērna fizisko un garīgo veselību, ko veikusi Hārvarda Universitāte, apliecina, ka bērniem, kuri uzturas vidē, kas sekmē viņu attīstību, un ievēro noteiktu rutīnu, ir labākas iespējas veicināt pozitīvu attīstību un veselību mūža garumā. Bērniem, kuri jūtas nedroši vai nesaņem pietiekamu atbalstu, var attīstīties fizioloģiskas reakcijas un uzvedības grūtības, viņiem var pietrūkt pozitīvas mācīšanās pieredzes. Šāda veida pētījumi apliecina arī to, cik liela nozīme ir pirmsskolas pedagogiem, viņu sagatavotībai, zināšanām un atbalstam, ko viņi saņem.

Kopējs izpratnes trūkums par darba nozīmīgumu

Izglītības un zinātnes ministrijas dati liecina, ka mācību gada sākumā tikai Rīgā vien bija 447 vakances pirmsskolas izglītības iestādēs – tas mudina pētīt, kāpēc jaunieši izvēlas studēt šajā jomā, bet ne visi absolventi realitātē strādā pirmsskolās. Viens no iemesliem ir lielā atbildība un spiediens, ko nereti pavada kopējs izpratnes trūkums par darba nozīmīgumu. Pirmsskolas pedagogs patiesībā nestrādā tikai ar bērnu, bet ar visu ģimeni – ar pieaugušajiem, kuriem līdzi nāk emocijas un viņu pašu bērnības pieredze ar pirmsskolu, kas ne vienmēr ir pozitīva. Bērna pirmsskolas gaitu uzsākšana visbiežāk ir nopietns solis visai ģimenei – arī vecākiem ir bažas, satraukums, virkne neatbildētu jautājumu, un tieši pirmsskolas pedagogs ir svarīgākais atbalsta plecs šādās situācijās.

Pedagogs ir atbalsts ne tikai bērniem, bet arī vecākiem

Mēs, kā sabiedrība, ne tikai par maz novērtējam to, ko pirmsskolas pedagogs un viņa darbs nozīmē bērna attīstībai (izpratnes veidošana par mācību procesu, atbalsts, lai socializētos ar vienaudžiem un veidotu personību u.tml.), bet arī to, cik daudz pedagogam ir jāstrādā ar vecākiem. Pirmsskolas pedagogam jāpārzina ne tikai mūsdienīgas mācību metodes, jēgpilns tehnoloģiju pielietojums, psiholoģija, dažādas personības šķautnes, bet jābūt arī ar attīstītu empātiju un mediācijas prasmēm. Pedagogam jāspēj saprast ne tikai bērnus, bet arī viņu vecākus, tāpēc objektīvs un konstruktīvs atbalsts ir ārkārtīgi svarīgs.

Pirmsskola nav vieta, kurā bērnus tikai pieskata

Bērni pirmsskolā pavada teju visu dienu, tāpēc pirmsskolu pedagogiem ir svarīga un spēcīga ietekme uz bērnu attīstība visās jomās. Jo pilnvērtīgāku atbalstu un novērtējumu saņems pedagogi, jo vairāk iegūs arī bērni un viņu ģimenes. Mēs nereti aizmirstam, ka pirmsskola nav vieta, kurā bērnus tikai pieskata. Tā primāri ir izglītības vieta, turklāt tieši šeit bērns iegūst pirmo izglītības pieredzi. Lai šī pieredze būtu pēc iespējas pozitīvāka, bērna interesēm ir jābūt pirmajā vietā.

Lai to sasniegtu, uz pirmskolu nozari jāraugās tāpat kā uz bērnu – kā uz vienotu veselumu, nešķirojot privātās un pašvaldības pirmsskolas, novērtējot un atbalstot ikviena pedagoga darbu, padarot pirmsskolas izglītību pieejamāku un kvalitatīvāku. Tieši pedagogi ir būtiska atslēga ceļā uz pieejamu un kvalitatīvu pirmsskolas izglītību, uz drošu un attīstošu vidi katram bērnam un sirdsmieru vecākiem.

Pieslēdzieties, lai rakstītu komentārus
atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.