Menu
 

Finanšu laboratorija sniedz piecus vērtīgus naudas prasmes padomus

  • Autors:  Finanšu laboratorija
Foto - publicitātes Foto - publicitātes

Dzimuši digitālajā laikmetā, bērni pieaug straujāk. Viņi spēj ātrāk pielāgoties dažādām pārmaiņām, ir tendēti brīvāk izteikt savu viedokli, ātrāk atrast un apstrādāt informāciju. Arī saskarsme ar naudas lietām bērniem šobrīd noris krietni straujāk. Savu pirmo maksājuma karti un bankas kontu bērnam var atvērt jau no sešu gadu vecuma, viņiem ir iespēja veikt tiešsaistes maksājumus, iegādājoties kādu digitālās spēles aksesuāru, pašiem norēķināties par braucienu autobusā, nopīkstinot telefonu vai karti, kā arī pieņemt lēmumu par to, kā iztērēt dzimšanas dienā saņemto dāvanu karti.

Ir skaidrs, ka bērni pieaug un nobriest ātrāk – vide, kurā viņi uzaug, ir iespējām un izvēlēm ārkārtīgi bagāta. Labākā vecāku rīcība šajā procesā būtu nebaidīties no šīm pārmaiņām, esot labam padomdevējam un atbalsta plecam bērna ceļā uz finansiālo patstāvību.

Lai šo ceļu padarītu vieglāku, “Swedbank” Finanšu institūta radītais sociālās iniciatīvas projekts Finanšu laboratorija bērnu un jauniešu finanšu pratības veicināšanai ir sagatavojusi piecus padomus vecākiem, kā palīdzēt naudas prasmes apgūt saviem bērniem.

Ļaujiet bērnam piedzīvot naudu

Nauda ir ikdienas sastāvdaļa, no tās izvairīties nevar neviens. Tāpēc svarīgi, ka naudas tēma nerada spriedzi vai negatīvas asociācijas. Ja par naudas prasmēm rūpējas jau no agra vecuma, tā ir labākā ceļamaize, ko vecāki var nodot saviem bērniem. Līdzīgi kā ar citām dzīves jomām, arī naudas gudru pārvaldīšanu var pakāpeniski iemācīties, rūpējoties gan par zināšanu papildināšanu, gan attieksmes veidošanu un tam secīgu rīcību. Svarīgi radīt bērnos izpratni, ka ar zināšanām kā gudri apieties ar naudu vien nav pietiekami, ja pret naudas lietām attiecamies nevērīgi un teoriju praksē nepielietojam. Zināt par veselīgu uzturu un ēst veselīgi nav viens un tas pats. Tikai šīs trīs lietas kopā – zināšanas, attieksme un rīcība – veicina labas naudas prasmes.

Iesaistiet bērnu naudas plānošanā

Iemāciet bērnam plānošanas nepieciešamību, to praktiski demonstrējot ar to, kā paši tiekat galā ar noteiktiem izdevumiem. Lielai daļai bērnu nav ne jausmas, cik daudz ģimene tērē par pārtiku, mājokli, transportu un citām būtiskām izdevumu kategorijām. Padalieties ar to, kā jūs ieplānojat noteiktu daļu ienākumu novirzīt par konkrētiem izdevumiem. Vēlāk jau mudiniet rīkoties līdzīgi ar bērna kabatas naudu, nodalot vēlmes no vajadzībām un sastādot vienas nedēļas plānu, kā bērns nolēmis naudu iztērēt.  Plānojot mēs ņemam kontroli savās rokās un virzāmies uz savu mērķu – lielu vai mazu – sasniegšanu. Es apzinos, ko varu atļauties ar to naudas apjomu, kas man ir, un arī varu izvirzīt mērķus, ko vēlētos sasniegt. Ar plānu mērķus sasniegt ir daudz vienkāršāk, ātrāk un gudrāk!

Rodiet iespēju bērnam pelnīt

Rīkojoties ar naudu, mēs pieņemam dažādus lēmumus par pirkumiem un izdarām izvēles. Nekas nerodas pats no sevis – tās ir mūsu izvēles, mūsu rīcība, kas sniedz attiecīgu rezultātu. Naudas gudra tērēšana un pelnīšana ir divas galvenās sastāvdaļas labklājības formulā, ko būtiski mācīt arī bērniem. Jo mazāk naudas, jo svarīgāk ir rūpēties par to, lai pieņemtie lēmumi par tās tērēšanu būtu patiesi pārdomāti. Taču tēriņus samazināt vai ierobežot nav vienīgā pareizā rīcībā. Reiz pienāk brīdis, kad izdevumi ir samazināti līdz minimumam, bet vajadzību ir vairāk.

Ne mazāk svarīgi ir arī rūpēties par naudas pelnīšanu un meklēt iespējas nopelnīt vairāk. Rodiet iespējas bērniem naudu nopelnīt papildus kabatas naudai, maksājot par darbiem, par ko iepriekš panākta attiecīga vienošanās. Tā jūs varēsiet praktiski demonstrēt un arī pārrunāt dažādas prasmes, kas bija nepieciešamas darba izpildei un ka līdzīgi strādā arī darba tirgus. Tu vari sagaidīt lielākus ienākumus tikai tad, ja vari piedāvāt ko vērtīgu kādam, kas par to gatavs samaksāt.

Veiciniet bērna krāšanas paradumus

Ja gribam rīkoties ar naudu gudri, tad krāšanu un mērķu sasniegšanu nevaram izlaist – tā ir ārkārtīgi būtiska sastāvdaļa rīcībā ar naudu. Naudu ir svarīgi nopelnīt un gudri pārvaldīt gan tērējot, gan veidojot rezerves. Tērēt tikai tāpēc, ka to varu atļauties, nav gudri. Gudri to darīt tad, ja kaut ko patiesi vajag, un tikpat gudri ir arī padomāt par to, kas būs vajadzīgs rīt, parīt, nākamnedēļ vai nākamajā mēnesī. Tieši tāpēc, ka nauda, kas mums pieejama, ir ierobežota, bet vēlmes un vajadzības ir teju vai neierobežotas, lielāku mērķu sasniegšanai un naudas sakrāšanai nākas veltīt laiku un arī pacietību.

Uzkrājumu veidošanas tradīcijas ģimenē labi noder bērnu finanšu prasmju attīstībai. Ja vecāki paši neveido uzkrājumus, visticamāk, krietni grūtāk būs radīt šādu interesi arī bērnos. Bērnos atspoguļojas gan mūsu labās, gan sliktās īpašības, apzinātā un neapzinātā uzvedība. Tas nozīmē, ka saviem bērniem jūs varēsiet iemācīt tikai to, ko darīsiet arī paši.

Rūpējieties par bērna drošību arī digitālajā vidē

Līdzīgi kā pieaugušajiem, arī bērniem, rīkojoties ar naudu, ir jāievēro drošība. Tā nav tikai rūpēšanās par to, lai nauda neizkrīt no kabatas vai kāds to ļaunprātīgi nepiesavinās. Tā kā tehnoloģijas ienākušas teju it visās ikdienas jomās, arī naudas drošības kontekstā ir svarīgi pārrunāt ar bērniem gan savu datu glabāšanas pamatprincipus (PIN koda iegaumēšana un neizpaušana citiem, uz maksājuma kartes redzamo datu sargāšana u.c.), gan arī modrību pret krāpniekiem.

Arī bērniem tiek sūtītas viltus īsziņas par it kā trūkstošiem adreses datiem pasta paciņas saņemšanai, dažādas neticamas kampaņas par kāda zīmola preču piedāvājumu vai arī “WhatsApp” sarakstes ar mērķi iegūt uzticību un vēlāk piekļūt finanšu datiem. Atcerieties, ka krāpnieku metodes kļūst aizvien kvalitatīvākas un ticamākas, tāpēc ir būtiski ar bērnu pārrunāt rīcības modeli gadījumā, ja viņš ar šādām situācijām saskaras. Vispirms padoms būtu jālūdz vecākiem, kopīgi izpētot situāciju un pārliecinoties par ziņas patiesumu.

Februārī Finanšu laboratorija atzīmē jau piekto pastāvēšanas gadu. Bezmaksas ārpusskolas izglītības vieta palīdz apgūt naudas prasmes atraktīvu uzdevumu veidā ar izlaušanās istabas (Escape room) elementiem. Šo gadu laikā interaktīvo apmācību centru apmeklējušas jau 900 grupas jeb vairāk nekā 22 500 skolēnu (4.-12. klase) no visas Latvijas un caur dažādiem uzdevumiem vairojuši savas zināšanas un prasmi rīkoties ar naudu.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.