Menu
 

Aptauja: 38 % Latvijas iedzīvotāju ir grūtības uztvert informāciju par finansēm Apriņķis.lv

Foto - pixabay.com Foto - pixabay.com

Trešdaļa Latvijas iedzīvotāju atklāj, ka viņiem ir grūtības uztvert svarīgu informāciju par finansēm, jo tā mēdz būt pārāk sarežģīta. Visbiežāk problēmas sagādā informācija par ieguldīšanu, apdrošināšanu un pensiju plāniem, liecina bankas “Citadele” un pētījumu aģentūras “Norstat” veiktā aptauja par valodas lietošanu finanšu sektorā.

38 % respondentu informāciju par finanšu pakalpojumiem kopumā vērtē kā grūti uztveramu, bet 74 % aptaujāto vismaz reizi ir saskārušies ar grūtībām saprast informāciju, piemēram, par bankas karti, internetbanku, krājkontu vai kredītsaistībām. Biežāk šādās situācijās nokļūst iedzīvotāji no 50 līdz 59 gadu vecumam.

Tikai 22 % aptaujāto norāda, ka banku un citu finanšu iestāžu sniegtā informācija ir viegli saprotama un nesagādā grūtības, norāda aptaujas autori.

Galvenokārt sarežģīti uztverama šķiet informācija par dažādiem finanšu pakalpojumiem, un šajā ziņā visbiežāk iedzīvotāji izceļ saturu par ieguldījumu veikšanu, pensiju plāniem, līguma informāciju un apdrošināšanas pakalpojumiem. 

Informācijas izpratni visbiežāk apgrūtina juridiskas valodas (46 %) un dažādu terminu (41 %) izmantošana, kā arī pārāk liels informācijas apjoms vienuviet (37 %) un nepārskatāmi teksti (34 %).

Respondentiem bija iespēja dalīties ar terminiem, kas, viņuprāt, ir sarežģītāk uztverami. Šajā kategorijā tiek minēti tādi jēdzieni kā Euribor, debets, fiskāls, diversifikācija un citi.

Aptauja parāda, ka informāciju par finansēm ir vieglāk uztvert mutiskā saziņā (39 %), bet, ja finanšu informācija nav saprotama, lielākā daļa (50 %) sazinās ar savas bankas klientu apkalpošanas centru vai meklē atbildi bankas mājaslapā (36 %).

“Šīs aptaujas rezultāti aktualizē jautājumu par to, vai un cik lielā mērā uzņēmumi un iestādes pievēršas tam, lai to komunikācija būtu cilvēkiem saprotama. Sarežģītas lietas padarīt viegli saprotamas nav vienkāršs uzdevums un dažkārt tas var būt izaicinājumiem pilns, it īpaši, ja tas attiecas uz tādām nozarēm kā finanses un IT. Arī citos pētījumos ir vērojams, ka lielas lietas sākas ar saprotamību. Bez tās pat labākais piedāvājums vai lieliskākā ideja paliks nepamanīti, jo tos vienkārši nesapratīs,” komentējusi “Norstat Latvija” vadītāja Linda Ezera.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.