Menu
 

Aptauja: Latvijā 65% iedzīvotāju izvēlas produktus vai preces pārstrādājamos iepakojumos

  • Autors:  LETA
Foto: pixabay.com Foto: pixabay.com

Latvijā 65% aptaujāto iedzīvotāju, iepērkoties veikalā, izvēlas tos produktus vai preces, kuru iepakojumu var pārstrādāt, liecina vides apsaimniekotāja "Latvijas Zaļais punkts" iedzīvotāju aptauja par videi draudzīgiem iepakojumiem.

Trešdaļa – 34% – aptaujāto iedzīvotāju apgalvojuši, ka apmeklē veikalu ar savu iepakojumu, 26% – neliek produktus plastmasas maisiņos, 22% – cenšas izvēlēties produktus jau pārstrādātā iepakojumā, 2% – apmeklē beziepakojuma veikalus, bet 4% atbildējuši, ka "grūti pateikt". Savukārt 14% aptaujāto iedzīvotāju norādījuši, ka šajā jomā izvēlas nedarīt neko.

Aptaujā noskaidrots, ka 45% aptaujāto uzskata, ka iegādāties preces videi draudzīgos iepakojumos ir svarīgi, 23% – drīzāk svarīgi, 12% – ļoti svarīgi, apmēram 9% – drīzāk ne tik svarīgi, bet gandrīz 11% – tas nav svarīgi.

Kā liecina aptaujas dati, 54% aptaujāto iedzīvotāju atbalsta tos zīmolus, kas iestājas par tīru vidi, 46% – labprāt neiegādātos preces, kas piesārņo vidi, 40% – gatavi maksāt vairāk par preci, kuras iepakojumu var otrreiz pārstrādāt, savukārt 83% respondentu norādīja, ka iepakojuma šķirošana ir ļoti svarīga.

"Latvijas Zaļā punkta" direktors Kaspars Zakulis sacīja, ka gada laikā Latvijā cilvēki rada 802 000 tonnu sadzīves atkritumu. Plēves, maisiņi, pudeles, kastes, pakas un cita veida iepakojumi veido teju trešdaļu jeb 230 000 tonnas no kopējā sadzīves atkritumu apmēra, bet daļa no tā tiek atkārtoti pārstrādāta. Viens Latvijas iedzīvotājs gada laikā rada 420 kilogramus sadzīves atkritumu, no kuriem 56 kilogrami veido iepakojums.

Lai veicinātu iepakojuma atkārtotu pārstrādi, kā arī aprites ekonomikas pamatprincipu nostiprināšanos pašmāju uzņēmumos un sabiedrībā, Zakulis atklāja, ka "Latvijas Zaļais punkts" sāk iniciatīvu iepakojuma pārstrādes veicināšanai "Zaļi pakots".

Kā sacīja Zakulis, sadarbībā ar Latvijas Lauksaimniecības universitātes pētniekiem, jaunajiem pārtikas tehnologiem, uzņēmējiem, kuri piedalās iniciatīvā, tiks veikta sākotnēja iepakojumu pārbaude, kam sekos pētnieku atzinums un ieteikumi, kas būtu jāmaina, lai uzņēmuma izmantotais preču iepakojums būtu videi draudzīgs. Ja iepakojums būs videi draudzīgs, uzņēmuma preces iepakojumam pievienos speciālu zīmi, kas pircējam apliecinās, ka iepakojums ir pārstrādājams.

Aptauju 2018. gada decembrī veica pētījumu kompānija "SKDS" pēc "Latvijas Zaļā punkta" pasūtījuma, aptaujājot 1007 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 74 gadiem.

LETA jau ziņoja, ka "Latvijas Zaļais punkts" 2017. gadā strādāja ar 6,33 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 4,8% mazāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas zaudējumi pieauga 3,9 reizes un bija 936 750 eiro. "Latvijas zaļā punkta" 2018.gada finanšu rezultāti pagaidām nav publiskoti. Kompānija "Latvijas Zaļais punkts" reģistrēta 2000. gada janvārī, un tās pamatkapitāls ir 1,087 miljoni eiro.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.