Menu
 

Eksperti: Patlaban ir iespēju laiks attīstīt jaunus produktus

  • Autors:  LETA
Foto - pixabay.com Foto - pixabay.com

Patlaban mazajiem un vidējiem uzņēmumiem ir iespēju laiks attīstīt jaunus produktus un meklēt jaunus tirgus saviem produktiem, ceturtdien atzina "SEB banka" rīkotās diskusijas "Bizness pārmaiņu laikā: nogaidīt vai uzņemt apgriezienus?" dalībnieki.

"SEB bankas" valdes loceklis Arnis Škapars sacīja, ka šobrīd finansētāju pusē nav vērojama "stresaina" reakcija uz energoresursu krīzi un ģeopolitisko situāciju, tāpēc uzņēmumiem, kuri "bijuši prātīgi", šis būtu piemērotākais laiks atrast jaunus klientus un jaunus noieta reģionus. 

Škapars piebilda, ka patlaban no katriem bankās noguldītajiem 100 eiro kredītos ir izsniegti 62 eiro, tāpēc resurss kreditēšanai ir pietiekams. Piemēram, Somijā šī proporcija ir 100 pret 146. 

Tāpat Škapars informēja, ka patlaban aug apgrozāmā kapitāla jeb faktoringa finansējuma apjomi, kas nozīmē, ka uzņēmumi aktīvi iegādājas jaunus ražošanas līdzekļus. 

Arī SIA "Baltic Candles Ltd" direktore Zita Sāviča atzina, ka šis ir labs laiks jaunu produktu attīstībai un jaunu risinājumu ieviešanai ražošanā. Vienlaikus Sāviča norādīja, ka valdībai un Saeimai beidzot ir jāatrisina darbaspēka trūkuma problēmas un jāmazina darbaspēka nodokļi, lai Latvijas uzņēmumi nezaudē konkurētspējā kaut vai kaimiņiem. 

"Esošajos apstākļos vislabākais ir neveikt pārāk straujas kustības, taču jāturpina vienmērīga virzība uz priekšu, gluži kā ar auto iebraucot miglas zonā. Jāturpina sāktās iestrādnes, svarīgi turpināt strādāt ar peļņu, vienlaikus nemēģinot visu izmaksu pieaugumu pārlikt uz patērētāja vai klienta pleciem," teica Sāviča. 

Iepakojuma ražotāja SIA "Folded Box" valdes loceklis Armīns Urbergs informēja, ka sadarbībā ar "Brain Games" tuvākajās nedēļās tiks atklāta jauna ražotne, kurā tiks ražotas galda spēles. Urbergs prognozēja, ka tās tiks ražotas ne tikai Latvijas tirgum, bet visai Eiropai. 

Uzņēmējs atzina, ka pēdējo divu gadu laikā būtiski samazinājusies papīra un kartona pieejamība, kā rezultātā to cena kāpusi par 100%, taču jaunajai ražotnei iegādātās iekārtas esot tik jaudīgas, ka uzņēmums varēs saglabāt līdzšinējo produkcijas cenu. 

"SEB bankas" veiktās aptaujas dati liecina, ka Latvijā 43% mazo un vidējo uzņēmumu plāno palielināt preču un pakalpojumu cenas, kas ir zemākais rādītājs Baltijas valstīs.

Vienlaikus šādu risinājumu plāno 51% Lietuvas un 50% Igaunijas mazo un vidējo uzņēmumu.

Aptaujā arī secināts, ka 20% Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu plāno pārskatīt sniegto pakalpojumu un preču klāstu, 19% uzņēmumu plāno saīsināt darba laiku, savukārt 15% Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu meklēs energoefektīvākus risinājumus.

Lietuvā 24% mazo un vidējo uzņēmumu pārskatīs piedāvāto preču un pakalpojumu klāstu, 16% saīsinās darba laiku, kā arī 16% meklēs energoefektīvākus risinājumus. Savukārt Igaunijā īsākas darba stundas plāno strādāt 19% mazo un vidējo uzņēmumu un tikai nedaudz mazāk - 18% norāda, ka nogaidīs un neveiks nekādas papildu aktivitātes šī brīža ekonomisko izaicinājumu pārvarēšanai.

Vienlaikus 10% Latvijas, 10% Lietuvas un 13% Igaunijas mazo un vidējo uzņēmumu atzīst, ka nav sagatavojušies iespējamiem izaicinājumiem gaidāmajā ziemas sezonā.

Uzņēmēju aptauju Latvijā, Lietuvā un Igaunijā pēc "SEB bankas" pasūtījuma šā gada septembra beigās veica uzņēmums "Norstat". Tajā piedalījās 503 Latvijas, 541 Lietuvas un 506 Igaunijas mazie un vidējie uzņēmumi.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.