Menu
 

Ārkārtas situācijā mūsu tirdzniecības uzņēmumi strādā pēc labākās sirdsapziņas Apriņķis.lv

  • Autors:  Ritvars Raits
Foto – SIA “Maxima Latvija” Foto – SIA “Maxima Latvija”

Ārkārtas situācija, kas tika izsludināta koronavīrusa izraisītās slimības Covid-19 pandēmijas dēļ, vairāk vai mazāk ietekmē mūs visus un katru no mums. Var teikt, ka frontes priekšējā līnijā kopā ar mediķiem, policistiem un glābējiem ir arī tirdzniecības darbinieki, kuri savas darbavietas pamest nevar, jo veikalu slēgšana līdzinātos katastrofai. “Rīgas Apriņķa Avīze” skaidroja, ko Latvijas lielākie tirdzniecības uzņēmumi dara, lai ierobežotu bīstamā vīrusa izplatību un nodrošinātu, ka veikalu plauktos arī turpmāk būtu mūsu ikdienā tik nepieciešamie produkti un preces.

Tirdzniecības uzņēmumu pārstāvjiem tika jautāts, kādi drošības pasākumi vai citas izmaiņas ieviestas to veikalos kopš ārkārtas stāvokļa izsludināšanas un kā saistībā ar vīrusa Covid-19 izplatīšanos mainījusies pircēju uzvedība? Tāpat tika uzdoti jautājumi par to, kā mainījušies pircēju paradumi, kuras preces visvairāk tiek izpirktas? Vai mums būtu jāuztraucas, ka kāda preču grupa kļūs par deficītu, vai iespējams, ka kādām precēm, lai regulētu pieprasījumu, tiks paaugstināta cena? Uz “Rīgas Apriņķa Avīzes” uzdotajiem jautājumiem ļoti izsmeļoši un operatīvi atbildēja “Maxima Latvija” komunikācijas vadītāja Liene Dupate-Ugule un “Rimi Latvia” sabiedrisko attiecību vadītāja Regīna Ikala.

“Maxima Latvija” koncentrējas uz darbinieku, klientu un pārtikas drošību

SIA “Maxima Latvija” komunikācijas vadītāja Liene Dupate-Ugule pastāstīja, ka jau janvāra beigās, saņemot tikai pirmās indikācijas par vīrusa izplatības mērogiem visā pasaulē, viņas pārstāvētā uzņēmuma vadība nekavējoties reaģēja un sāka strādāt pie plāna, kā ierobežot vīrusa izplatību Latvijā. “Maxima Latvija” pašreiz koncentrējas uz svarīgāko – darbinieku, klientu un pārtikas drošību, kā arī nepārtrauktu preču pieejamību veikalos un zemu cenu. Uzņēmuma darbinieki, lai sasniegtu šo mērķi, trādā pēc labākās sirdsapziņas.

SIA “Maxima Latvija” pēc savas iniciatīvas ieviesa veselu virkni preventīvu pasākumu. Piemēram, sociālo distancēšanos reglamentējoši pasākumi divu metru rādiusā – grīdas uzlīmes veikalos pie kases zonas, gatavajiem ēdieniem, augļiem un dārzeņiem. Pircēji aicināti aktīvi izmantot iepirkuma ratiņus, lai nodrošinātu lielāku fizisko barjeru ar citiem cilvēkiem.

Citi drošības pasākumi: stikla barjera starp kasieri un klientiem; Maxima e-veikals izveidojis jaunu pakalpojumu – bezkontakta piegāde; nedaudz saīsināts atsevišķu veikalu darba laiks, lai varētu veikt to pastiprinātu dezinficēšanu, kā arī samazinātu darbinieku noslodzi; plaša informatīva kampaņa veikalos, izvietojot materiālus TV ekrānos, veikala radio un plakātus dažādās vietās veikalos; dezinfekcijas līdzekļi un cimdi pie veikalu ieejām; darbs no mājām biroja kolēģiem; pilnīgi visiem darbiniekiem, kas atbrauc no ārvalstīm, noteikta apmaksāta prombūtne arī tad, ja nav aizdomu par inficēšanos; visiem uzņēmuma darbiniekiem ir pieejami roku dezinfekcijas līdzekļi, lai, piemēram, kasieri, esot kasē, varētu parūpēties par tīrām rokām; rūpējoties par darbinieku imunitāti, tiek nodrošināts bezmaksas ingvers, citrons un medus.

Tā kā pret pārtikas drošību “Maxima Latvija” izturas ļoti atbildīgi, jau ikdienā tiek ievēroti virkne striktu higiēnas un prevencijas pasākumu kā veikala telpās, tā arī koplietošanas un darba telpās. Vīrusa ierobežošanai tiek veikti papildus prevencijas pasākumi, kā, piemēram, darbu virsmu biežāka tīrīšana, katram darbiniekam pirms darba dienas uzsākšanas tiek pārbaudīta ķermeņa temperatūra, pārliecinoties par viņa veselības stāvokli. Tāpat tiek fasēti visi konditorejas izstrādājumi, rieksti, uzkodas u.c. produkti. Arī pircēji, lai samazinātu vīrusa izplatības iespējamību, tiek aicināti izturēties atbildīgi un izvēlēto preci, ja tā ir jau paņemta rokās, iegādāties.

Šobrīd SIA “Maxima Latvija” pastiprināti seko līdzi preču pieprasījuma izmaiņām un noteiktām preču grupām, piemēram, griķiem, makaroniem, ingveram, roku dezinfekcijas līdzekļiem un higiēnas precēm, jau vairākas reizes palielinājusi piegādes apjomus. Uzņēmums apliecina, ka preču pietiek un pietiks, tikai klientiem jāsaprot, ka preču piegāde aizņem noteiktu laiku, jo piegādes ķēdē ir virkne iesaistīto pušu – preču ražotājs, loģistikas transports, “Maxima” centrālā noliktava, preču piegāde veikaliem u.c. Tā ir virkne cilvēku, kuri dienu un nakti strādā, lai preces iespējami operatīvi nogādātu veikalu plauktos.

Kā uzsvēra Liene Dupate-Ugule, SIA “Maxima Latvija” priecē, ka uzņēmuma ieviestās iniciatīvas, piemēram, akciju pārcelšana, plašas informatīvas kampaņas medijos, 7500 darbinieku informēšana par vīrusa riskiem un prevencijas pasākumu ieviešana, ir devušas gaidīto rezultātu – cilvēku skaits veikalos pakāpeniski sarūk, apliecinot iedzīvotāju izpratni par savu individuālo atbildību šajā situācijā. Viena no “Maxima Latvija” prioritātēm ir nodrošināt tikpat zemas cenas kā līdz šim, tāpēc produktu grupās, kurās novērots lielāks pieprasījums nekā ierasts, nepārtraukti tiek meklētas alternatīvas zemākām cenām. “Maxima Latvija” sagaida, ka visi tirgus spēlētāji šīs situācijas risināšanā iesaistīsies tikpat godprātīgi, neceļot cenas.

“Rimi Latvia” dara visu, lai ierobežotu vīrusa izplatīšanās risku

“Rimi Latvia” sabiedrisko attiecību vadītāja Regīna Ikala, sniedzot atbildes uz “Rīgas Apriņķa Avīzes” jautājumiem, uzsvēra: “Mūsu mērķis šī brīža apstākļos ir nemainīgs – pirmkārt, nodrošināt mūsu darbinieku un visu pircēju drošību, otrkārt, rūpēties par preču pieejamību mūsu veikalu plauktos.” Arī “Rimi” veikalos pēdējā laikā pieaudzis pieprasījums pēc graudaugiem, konserviem, sausmaizītēm un citiem produktiem ar ilgu uzglabāšanas termiņu.

Produktu piedāvājums “Rimi” veikalos tiek veidots atbilstoši pircēju pieprasījumam, tādēļ uzņēmums elastīgi reaģē uz šī brīža situāciju, veicot papildu pasūtījumus graudaugiem un citiem pieprasītiem produktiem. Turklāt “Rimi” veikalos pieejamais plašais produktu piedāvājums ļauj pircējiem izvēlēties alternatīvu, ja kādā no veikaliem šobrīd nav pieejams pircēja iecienītā zīmola/ražotāja produkts.

Viens no faktoriem, kas ietekmē cenu veidošanos, ir izejvielu cenu pieaugums, ko šobrīd nav iespējams paredzēt. “Rimi” kā godīgs mazumtirgotājs neveic cenu izmaiņas šobrīd pieprasītajiem produktiem, ja vien cenas nemaina produktu ražotājs/piegādātājs. Šobrīd “Rimi Latvia” prioritāte ir rūpēties par to, lai arī turpmāk klientiem būtu pieejams kvalitatīvs un konkurētspējīgs piedāvājums.

Veikalos norit papildu profilakses pasākumi, lai mazinātu infekcijas risku darbiniekiem un pircējiem, tostarp biežāk tiek veikta telpu, virsmu, grozu un ratu tīrīšana. 

Kopš  13.marta visos “Rimi Latvia” veikalos ir izvietoti un skan informatīvi materiāli, kas aicina pircējus bez vajadzības nedoties uz veikalu, bet iepirkšanās laikā izmantot veikalos pieejamos dezinfekcijas līdzekļus. Visos veikala kanālos – ekrānos, veikala radio un ar atbilstošiem uzrakstiem īpaši tiek uzsvērtrs, cik svarīgi šobrīd ir norēķiniem izmantot bezskaidras naudas maksājumus un ievērot divu metru distanci starp apmeklētājiem. Kases zonās, kur parasti ir vislielākā cilvēku drūzma, izvietoti papildus brīdinājuma uzraksti, kā arī brīdinājumi ir kasu ekrānos, tāpat veikalos šajās zonās ir norobežojošas grīdas uzlīmes.

Sākot ar 18.martu, “Rimi” veikalos visā Latvijā tika ieviestas īpašas iepirkšanās stundas no pulksten 8.00 līdz 10.00, kuru laikā iepirkties aicināti riska grupu pārstāvji – vecāka gada gājuma cilvēki, topošās māmiņas un cilvēkiem ar īpašām vajadzībām.

Kā pastāstīja Regīna Ikala, jau šobrīd redzams, ka “Rimi Latvia” apmeklētāji aizvien vairāk ievēro visus iespējamos drošības pasākumus, gan izmantojot roku dezinfekciju, gan ņemot vērā divu metru drošības distanci, kā arī  riska grupas apmeklē “Rimi” veikalus īpašajās iepirkšanās stundās. “Rimi Latvia” cer, ka drošības nosacījumus turpmāk ievēros aizvien vairāk cilvēku, tā pasargājot gan sevi, gan apkārtējos.

Veikalu darbinieki ir nodrošināti ar aizsarglīdzekļiem, kas var tikt izmantoti nepieciešamības gadījumā. Lai veikalu darbiniekiem nodrošinātu papildu aizsardzību, kopš 17.marta “Rimi” veikalos uzsākta arī organiskā stikla aizsargbarjeru uzstādīšana pie kasēm. Arī turpmāk uzņēmums veiks visas nepieciešamās darbības, lai ierobežotu vīrusa izplatīšanās risku.

Ilze Priedīte: Mūsu tautai ir jābūt vienotai, lai pārvarētu šo grūto laiku!

Vietējais veikalu tīkls “top!” ir trešais lielākais mazumtirdzniecības veikalu tīkls Latvijā, bet tā vienotu iepirkumu sistēmu un kopējas mārketinga aktivitātes nodrošina SIA “Iepirkumu grupa”. Uzņēmuma “Iepirkumu grupa” mārketinga direktore un valdes locekle Ilze Priedīte, atbildot uz “Rīgas Apriņķa Avīzes” jautājumiem, pauda: “Vēlos uzsvērt, ka veikalu tīkla “top!” veikalos visas preces ir pieejamas un, ja kāda konkrēta zīmola prece ir izpirkta, tad nodrošinām tai alternatīvu. Esam pārorganizējuši savu darba ikdienu tā, lai visiem veikaliem viss pietiktu un pircējiem būtu iespēja iegādāties sev nepieciešamās pārtikas un nepārtikas preces. Dubultojušies ir svaigu augļu un dārzeņu pirkšanas apmēri, kā arī visa bakalejas produkcija: griķi, makaroni un citi graudaugi. Tāpat arī pieprasīts ir tualetes papīrs un konservi.”

Kā pastāstīja Ilze Priedīte, viņas pārstāvētais veikalu tīkls neapstājas pie tādiem standarta drošības pasākumiem kā divu metru sociālās distancēšanās norādes, dezinfekcijas līdzekļi un gumijas cimdi, bet ievieš jaunus drošības līdzekļus. Piemēram, pārtika, kas līdz šim bija pieejama nefasētā veidā, tiek iepakota. Jau tagad tiek kontrolēta cilvēku plūsma, pārdevējiem pie kasēm tiek uzstādītas norobežojošas sienas, pārtraukta tukšās taras pieņemšanu, katru dienu tiek turpināts ieviest arvien jaunus aizsardzības veidus. “Tikai visiem kopā un cieņpilnā attieksmē vienam ar otru, mums ir iespēja cīnīties ar vīrusa tālāko izplatību!” pārliecināta I. Priedīte.

Daudzos veikalos “top!” samazināts darba laiku, lai darbinieki varētu atpūsties, parūpēties par savu ģimeni un veiktu papildu dezinfekcijas pasākumus veikalos. Visas populārākās pārtikas un nepārtikas preces tiek regulāri atjaunotas vai tiek nodrošinātas to alternatīvas. Veikalu tīklu “top!” un “Labais” darbiniekiem tiek nodrošināti gumijas cimdi, dezinfekcijas līdzekļi, kā arī sejas maskas – pēc nepieciešamības. Pie ieejām un veikalu iekšējā apziņošanas sistēmā jeb “top!” radio pircēji saņem informāciju par sevis pasargāšanas iespējām, kā arī sabiedrība tiek informēta un izglītota uzņēmuma sociālajos tīklos.

Veikalu tīkla “top!” biroja darbiniekiem tiek nodrošināta iespēja strādāt attālināti un vajadzības gadījumā tiek piesaistīti papildu darbinieki darbam veikalā un loģistikas bāzē, lai operatīvi nodrošinātu visu preču pieejamību veikalu plauktos. Arī veikalu tīkla “top!” īpašnieki iesaistās veikala operatīvās darbības nodrošināšanā veikalā uz vietas, atbalstot savus darbiniekus gan emocionāli, gan piedāvājot atbalstu citos veidos.

Ilze Priedīte neslēpa, ka ir vairākas pilsētas reģionos, kur cilvēki piesardzības nepieciešamību neizprot, bet reizē viņa uzsvēra, ka regulāras informācijas nodošana, atgādināšana un skaidrošana situāciju uzlabojusi. Cilvēki sāk pielāgot savu ikdienu, bet ir, protams, pircēji, kas pret lūgumu ievērot divu metru distanci attiecas agresīvi.

“Viss ir mūsu pašu rokās kā kontrolēt cilvēku plūsmu un kā nodot svarīgāko informāciju. Izvietojam plakātus, mutiski informējam, izmantojam sociālos tīklus. Tāpat pasakāmies ikvienam, kurš plāno savus pirkumu sarakstus, lai veikalā atrastos maksimāli īsu laiku, kā arī palīdz nogādāt pārtiku tiem, kas atrodas karantīnā un pašizolācijā! Vēlamies pateikt paldies katram, kurš atbalsta mūsu darbiniekus, paldies par labajiem vārdiem, sapratni un ieteikumiem! Mūsu tautai ir jābūt vienotai, lai pārvarētu šo grūto laiku!” sarunas noslēgumā teica Ilze Priedīte, SIA “Iepirkumu grupa” valdes locekle.

Tirgotājus un ēdinātājus pieskata pašvaldības

Lai ierobežotu vīrusa Covid-19 izplatību, valdības rīkojums “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” nosaka prasības tirgotājiem ieviest pasākumus sociālās distancēšanās nodrošināšanai tirdzniecības vietās (tirdzniecības vietās, kuru platība ir vairāk nekā 100 kvadrātmetru, kā arī aptiekās klientiem, iepērkoties kases zonā, ir jāievēro divu metru distance), kā arī nodrošināt higiēnas prasību piemērošanu tirdzniecības vietās, proti, jābūt pieejamiem roku dezinfekcijas līdzekļiem un vienreizlietojamiem cimdiem. To, kā šīs rīkojums tiek izpildīts, uzrauga arī pašvaldības, kas nereti ir pirmās, kuras saņem no iedzīvotājiem informāciju un sūdzības par pārkāpumiem.

Piemēram, Ķekavas novada pašvaldība pagājušās nedēļas nogalē izdeva rīkojumu par Covid-19 infekcijas izplatīšanās novēršanas pasākumiem novada tirdzniecības un sabiedriskās ēdināšanas vietās. Tādejādi Ķekavas novada pašvaldība brīdinājusi visus savas administratīvās teritorijas tirdzniecības un sabiedriskās ēdināšanas vietu (veikalu, kafejnīcu, aptieku, degvielas uzpildes staciju utt.) īpašniekus par nepieciešamību nekavējoties ievērot iepriekš minētās sociālās distancēšanās un higiēnas prasības savos uzņēmumos.

Prasību ignorēšanas gadījumā pašvaldība vērsīsies Pārtikas un veterinārajā dienestā, Slimību profilakses un kontroles centrā un Valsts policijā ar prasību administratīvi sodīt drošības normas neievērojušo uzņēmumu un brīdinājuma neievērošanas gadījumā to slēgt. Rīkojums stājas spēkā 21.martā ar tā paziņošanas brīdi un būs spēkā līdz valdības noteiktajam ārkārtējās situācijas termiņam. Savukārt Reģionālās pašvaldības policijai uzdots nogādāt rīkojumu visās iepriekš minētajās Ķekavas novada administratīvās teritorijas tirdzniecības un sabiedriskās ēdināšanas vietās.

Ķekavas novada pašvaldības sabiedrisko attiecību vadītāja Vineta Vītoliņa telefonsarunā skaidroja, ka iedzīvotāju sūdzības līdz šim lielākoties saņemtas par divu veidu pārkāpumiem – par dezinfekcijas līdzekļu trūkumu, kā arī par to, ka paši pircēji mēdz neievērot ar normatīvo aktu noteiktu divu metru distanci. Tiesa, kā atzīmēja V. Vītoliņa, tādi pārkāpumi parasti tiek fiksēti mazākos veikalos, kā arī izbraukuma tirdzniecībā. Lielie veikalu tīkli drošības normas ievēro un izpilda godprātīgi.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.