Menu
 

"Eiropas dzelzceļa līnijas": Dzelzceļa projekts "Rail Baltica" radījis jaunu platformu attīstībai nākotnē

  • Autors:  LETA
Vizualizācija: edzl.lv Vizualizācija: edzl.lv

Dzelzceļa projekts "Rail Baltica" ir radījis jaunu platformu attīstībai nākotnē, ceturtdien Viļņā notiekošajā "Rail Baltica" globālajā forumā sacīja Baltijas valstu kopuzņēmuma "RB Rail", kas izveidots "Rail Baltica" projekta īstenošanai, akcionāra SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" Attīstības un komunikācijas departamenta direktors Agnis Driksna.

"Piecu, septiņu gadu laikā, kopš tiek ieviests "Rail Baltica" projekts, ir gūts būtisks progress – no sākotnējās skepses, bažām un pat neuzticības ir panākta aktīva līdzdalība, izpratne un atbalsts projektam ne tikai indivīda un iesaistīto pušu, bet arī valstu līmenī. Vairs nav jautājumu, vai "Rail Baltica" tiks īstenots, atbilde ir – jā, tas tiks 100% īstenots," teica Driksna.

Viņš norādīja, ka projekta pašā sākumā iedzīvotāju jautājums bija: "Vai mums vispār vajag "Rail Baltica", un ko tas mums dos?", tagad vairs nav šādu jautājumu. "No ierastās prakses – kritizēt un neuzticēties – esam nonākuši konstruktīva dialoga un aktīvas sadarbības fāzē ar dažādu interešu grupu aktīvu iesaisti. Rezultātā kopā ar projekta īstenotājiem tiek atrasti labākie risinājumi," pauda Driksna.

Viņš arī atzīmēja, ka "Rail Baltica" trase šķērsos trīs Baltijas valstis un tā īstenošana ietekmē daudzas ieinteresētās puses. "Projekta sākumā šī grupa jautāja: "Vai projekts vispār tiks realizēts?" Tagad visiem ir skaidrs, ka – jā, tas 100% tiks realizēts, un vairs nav jautājumu "vai un kad", jo ir skaidri redzami tā īstenošanas priekšnoteikumi: ir politisks atbalsts, ir finanšu pieejamība, ir aktīva darbība, lai to īstenotu," skaidroja Driksna.

Viņš piebilda, ka šobrīd, piemēram, Rīgā gan privātie investori, gan citi sadarbības partneri iesaistās projektā un redz iespējas, saprotot, ka "Rail Baltica" nav tikai dzelzceļa līnija, bet gan katalizators apkārtējās vides attīstībai. Driksna arī norādīja, ka līdz "Rail Baltica" projekta īstenošanai Baltija daudziem uzņēmējiem bija neatklāts, nezināms reģions ar mainīgu biznesa vidi, kurai bija maza pieredze pārrobežu projektu realizēšanā.

"Kopā ar projektu mēs to mainām, un nu tiek jautāts, cik vēl lielus pārrobežu projektus Baltija ir gatava realizēt. Savukārt stratēģiskā līmenī piegādātāji pieņem lēmumu nākt uz šo reģionu, redzot, ka tas ir perspektīvs, ātri augošs, ar tām pašām prasībām un standartiem kā visā Eiropas Savienībā (ES). Viņi te saredz plašas iespējas un spēj atrast labus, kompetentus vietējos partnerus, un, kopā strādājot, gūt sekmes," teica Driksna.

Viņš uzsvēra, ka ar "Rail Baltica" projektu "mēs radām vidi ne tikai, lai attīstītos šis projekts, bet arī viss reģions kopumā, un šurp nāktu ārvalstu uzņēmēji piegādātāji, kas būtu apmierināti ar saviem finanšu rezultātiem, sastaptu patīkamu uzņēmējdarbības vidi un reģionu kā globālā ES tirgus daļu".

Driksna piebilda, ka vēl viena iesaistītā puse ir pašvaldības. "Jau nacionālās izpētes laikā Latvijā izveidojās laba sadarbība. Tai laikā pašvaldību pārstāvji jautāja: "Kāpēc trase ies šeit, kāpēc cauri mūsu pašvaldībai? Ko tas mums dos, un ko no mums vajag: zemi, citus resursus?" Tai laikā sastapāmies arī ar negācijām, tomēr pašvaldības ir sapratušas iespējas, ko sniedz "Rail Baltica", tas ir arī palīdzējis tām veidot skaidru stratēģiju nākotnei, un tās ir gatavas sadarboties, piedāvājot savus resursus. Visi kopā esam nonākuši līdz apziņai, ka "Rail Baltica" nav tikai dzelzceļa projekts, kas palīdz pilsētām, bet gan arī citām pašvaldībām paaugstināt dzīves kvalitāti, attīstīt apkārtējo vidi, palielināt mobilitāti un sniegt labāku pieejamību," teica Driksna.

Uzstāšanos "Eiropas dzelzceļa līnijas" Attīstības un komunikācijas departamenta direktors noslēdza ar secinājumu, ka, īstenojot "Rail Baltica", Baltijas valstis ir kļuvušas tuvākas kā jebkad agrāk. "Projekta pašos pirmsākumos bija maz informācijas, bet daudz skepses. Kopš tā laika ir paveikts nopietns darbs, panākot arī spēcīgu atbalstu no katras valsts un ES kopumā, kā arī sapratni, ka šis ir globāls projekts, kurā nepieciešama cieša sadarbība un uzticēšanās ar vienotu izpratni starp projekta īstenotājiem. Tas nu ir skaidrs visiem. Šī ir jauna renesanse dzelzceļam, ikvienam apzinoties, ka tas ir ātrs, efektīvs un videi draudzīgs transporta veids, jauna infrastruktūra pasažieriem un biznesa vajadzībām. "Rail Baltica" – tā ir jauna platforma attīstībai nākotnē," uzstāšanos noslēdza Driksna.

Viļņā ikgadējais "Rail Baltica" globālais forums pulcē vairāk nekā 700 vadītāju, lēmumu pieņēmēju, kā arī dzelzceļa, loģistikas, ekonomikas ekspertu un potenciālo piegādātāju no visas Eiropas, lai apspriestu "Rail Baltica" potenciālu reģiona un transporta infrastruktūras attīstībā Eiropā. Forumā piedalās pārstāvji no 30 valstīm, tostarp 302 uzņēmumi, kā arī 105 valsts iestādes un nevalstiskās organizācijas.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem.

"Eiropas dzelzceļa līnijas" ir projekta "Rail Baltica" ieviesējs Latvijā. "Eiropas dzelzceļa līnijas" veic projekta "Rail Baltica" realizēšanu Latvijā atbilstoši finansēšanas līgumam starp INEA ("Innovation and Networks Executive Agency") un trīs Baltijas valstu kopuzņēmumu "RB Rail", kas ir vadošais projekta koordinators vienlaikus Latvijā, Igaunijā un Lietuvā.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.