Menu
 

Ministrija par Ikšķiles referendumu Apriņķis.lv

  • Autors:  Apriņķis.lv
Foto - arhīvs Foto - arhīvs

Iepriekš rakstījām par sasprindzinājumiem Ikšķiles novadā. Vispirms – par daļas Ikšķiles novada Turkalnes ciema iedzīvotāju vēlmi pievienoties Ogres novadam, par ko esot rakstīta vēstule arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (VARAM). Bez tam Ikšķiles novada pašvaldība ārkārtas domes sēdē pieņēmusi lēmumu organizēt Ikšķiles novada iedzīvotāju aptauju. Tās mērķis – noskaidrot novada iedzīvotāju viedokli par iespējamo Ikšķiles novada pievienošanu citu novadu administratīvajām teritorijām.

Nu mūsu rīcībā ir VARAM komentārs. Atbilde interesanta, bet īpaši kolorīts ir tās pirmais, īsais punkts. Publicējam atbildi pilnā apjomā.

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas sagatavotā atbilde 

1.Ministrija iedzīvotāju vēstuli nav saņēmusi. 

2.Ministrija augstu novērtē iedzīvotāju vēlmi iesaistīties diskusijās par administratīvi teritoriālo reformu. Ministrija 2019. gada vasarā plāno diskusijas par gaidāmo administratīvi teritoriālo reformu, un sabiedrības aktivitāte ir ļoti svarīga. Iedzīvotāji tiks aicināti uz šīm diskusijām.

3.Satversmes tiesa ir izšķīrusi – lēmums par administratīvi teritoriālo iedalījumu nav lēmums, ko var pieņemt iedzīvotāji nobalsojot vai konkrētajā gadījumā – veicot iedzīvotāju aptauju. Šādi lēmumi jāpieņem Saeimai, balstoties uz noteiktiem kritērijiem. Kritēriju izstrāde pašlaik ir noslēdzošā fāzē, visticamāk, ka tuvāko divu nedēļu laikā ministrija publiskos savu piedāvājumu – par to, kāds ir kritēriju modelis un kāda no tā izveidojas iedalījuma karte. Šo iedalījuma projektu diskutēsim ar pašvaldībām, uzklausīsim atvērtā procesā ar pilsonisko sabiedrību, ar uzņēmējiem, ar citām valsts pārvaldes iestādēm atradīsim labāko modeli.

Norādām, ka šobrīd nevienlīdzība pašvaldību starpā ir milzīga, piemēram, administratīvās izmaksas vien pašvaldībās svārstās no 50 līdz 200 eiro uz vienu iedzīvotāju (tikai 28 pašvaldībās tās ir mazāk nekā 7% no pašvaldības budžeta). No pašvaldību izlīdzināšanas fonda dotācijas saņem 104 no 119 pašvaldībām. Tikai 57 pašvaldības spēj nodrošināt ar darbavietām vairāk nekā 40% tās darbspējas vecuma iedzīvotāju. Vien 46 pašvaldībām ir iespēja veikt investīcijas 1 milj. eiro apmērā. Tikai 62 pašvaldībās notiek biznesa ideju konkursi vai arī tās spēj piedāvāt grantus uzņēmējdarbībai. Lai izveidotu vidusskolu ar vismaz divām paralēlklasēm, pietiekams skolēnu skaits šobrīd ir vien 38 pašvaldību vidusskolās. Šie skaitļi ir apliecinājums diskriminācijai, bet pašvaldību reforma ir līdzeklis, kā šo netaisnību izbeigt.

4.Ministrijas ieskatā, iedzīvotājiem ir jābūt informētiem par administratīvi teritoriālās reformas ieguvumiem, par konkrētās teritorijas attīstības perspektīvām un uzlabojumiem iedzīvotājiem. Jau tuvākajās nedēļās ministrija paredz pabeigt darbu pie vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas kritēriju un līdz ar to arī jauno pašvaldību kartes projekta izstrādes. Tas nekavējoties līdz ar ekspertu skaidrojumiem tiks prezentēts arī publiski.

Aicinām iedzīvotājus sekot līdzi ministrijas informācijai par vasarā plānotajiem diskusiju pasākumiem un pēc iespējas piedalīties šajos pasākumos, saklausot ekspertu viedokli un aktīvi paužot savus priekšlikumus, lai papildinātu ministrijas, piesaistīto ekspertu, uzņēmēju un citu iesaistīto pušu ieskicēto pozitīvo attīstības virzību Latvijas teritorijā!

5.Ministrija vērš uzmanību, ka likums «Par pašvaldībām» paredz domei tiesības rīkot publisko apspriešanu par pašvaldības autonomās kompetences jautājumiem, bet neparedz organizēt sabiedrības viedokļa noskaidrošanu citās formās, piemēram, rīkot referendumu, iedzīvotāju aptauju u.tml."

Komentāru sagatavojis VARAM valsts sekretāra vietnieks reģionālās attīstības jautājumos Aivars Draudiņš.

 

Iepriekš:

Turkalnes ciema iedzīvotāji vēlas izstāties no Ikšķiles novada

Ikšķilē notiks iedzīvotāju aptauja par iespējamo novada pievienošanu citām administratīvajām teritorijām

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.