Menu
 

Cik droši ir Latvijas tilti? Stāsta VAS "Latvijas Valsts ceļi" valdes priekšsēdētājs Jānis Lange

Ceļu un tiltu saimniecība ir saskaldīta – tie pieder valstij, pašvaldībām, uzņēmumiem. Nav nevienas institūcijas, kas kompleksi pārraudzītu šo saimniecību. Valsts akciju sabiedrības “Latvijas Valsts ceļi” valdes priekšsēdētājs Jānis Lange apgalvo, ka pa valsts tiltiem varam pārvietoties droši. Taču, runājot par citiem tiltiem, viņš cer uz atbildīgo personu veselo saprātu, – ir normatīvie akti, kas regulē uzraudzību, un nosaka, kurš ir atbildīgs.

– Kāda Latvijā ir tiltu saimniecība? Kas pieder valstij, kas – pašvaldībai?

– Valstij pieder 969 tilti, to skaitā arī satiksmes pārvadi un caurtekas, un tos pārvalda VAS “Latvijas Valsts ceļi”. Ir arī pašvaldībām piederoši tilti, arī VAS “Latvijas Valsts meži” ir liels ceļu tīkls.

– Medijos ir minēts, ka kopumā Latvijā ir aptuveni 2500 tiltu. Tad jau ir tā, ka braucam pāri kādam tiltam vai caurtekai un īsti nezinām, kam tā pieder?

– Pārsvarā visi tilti, kas atrodas uz galvenajiem autoceļiem ārpus pilsētām, arī uz reģionālajiem, ir valsts pārziņā. Uz mazākiem ceļiem jau var būt arī cita piederība.

– Kāds pēdējos gados ir bijis finansējums tiltiem, un kāds tas varētu būt nākamajos gados?

– Šogad no valsts budžeta tieši tiltu pārbūvei un atjaunošanai ir mērķtiecīgi novirzīti gandrīz astoņi miljoni eiro. Taču darbi notiek ne tikai šīs summas ietvaros, bet arī Eiropas Savienības fondu – Kohēzijas fonda un Eiropas Reģionālās attīstības fonda – projektu ietvaros uz galvenajiem un reģionālajiem autoceļiem. Darbu gaitā sakārtojam arī šo ceļu tiltus un caurtekas. Tādējādi kopumā summa, kas tiek novirzīta ceļiem gada griezumā, ir lielāka.

Lielākie tiltu būvniecības darbi valsts autoceļu tīklā šogad ir tilts pār Daugavu uz Daugavpils apvedceļa (Kalkūni), tilts pār Aivieksti uz Daugavpils šosejas (Pļaviņas), Kaķupītes caurteka uz Vidzemes šosejas (Vaive) un tilts pār Abavu Rendā (autoceļš P120).

– Vai astoņi miljoni eiro tiltu remontiem tiek piešķirti katru gadu?

– Katru gadu finansējums no valsts budžeta nedaudz pieaug. Pērn tas bija 5,8 miljoni eiro, bet nākamgad plānots par pusmiljonu vairāk nekā šogad. 2020. gadā tieši tiltu atjaunošanai paredzēts novirzīt vairāk nekā deviņus miljonus eiro.

– Domājot par nākamo Eiropas Savienības fondu finansējuma periodu, izskan viedoklis, ka no 2020. gada ceļiem un tiltiem naudas vairs nebūs.

– Valsts ceļiem un tiltiem ir diezgan lielas investīcijas no Eiropas Savienības fondiem, un nākamais gads ir pēdējais, kad nopietni strādāsim ar šiem projektiem. Pamatā visu to, ko iecerējām šajā plānošanas periodā, būsim pabeiguši nākamgad. Līdz ar to lielais jautājums ir, kā turpmāk, pēc 2020. gada, nodrošināt kapitālieguldījumus valsts ceļu tīklā vismaz tikpat lielā apmērā, kā tas bijis pēdējos trīs četrus gadus. Tas ir ļoti liels izaicinājums. Ja
2020. gadā nebūs Eiropas Savienības fondu, šī summa būtu jāaizvieto no valsts budžeta. Vai tas ir iespējams? Šis jautājums vairs nav mūsu, bet valdības un parlamenta kompetencē.

– Kāds šogad ir valsts budžeta un Eiropas Savienības fondu finansējuma sadalījums autoceļiem un arī tiltiem?

– Kopējais finansējums valsts autoceļu tīklam, ieskaitot vasaras un ziemas uzturēšanu, 2018. gadā ir 307 miljoni eiro, no tiem 124 miljoni ir Eiropas Savienības fondu finansējums un 183 miljoni ir atvēlēti no valsts budžeta. Kapitālieguldījumiem no valsts budžeta tiek izlietoti 100 miljoni, bet no Eiropas Savienības fondiem – 124 miljoni eiro.

– Pirms pāris gadiem diskusijā teicāt, ka no degvielas akcīzes nodokļa kopumā tiltiem un ceļiem tiek atvēlēti aptuveni 20% un ka vajadzētu to palielināt.

– Visā pasaulē darbojas sasaiste starp akcīzes nodokli un ceļiem. Tas ir visvieglāk administrējamais nodoklis, jo parādās skaidra saistība – jo vairāk braucu, jo vairāk leju degvielu. Jo vairāk leju degvielu, jo vairāk par to maksāju un lielāka nauda kopsummā aiziet ceļu remontiem. Ir svarīgi, lai šī saitīte darbotos. Cilvēkiem arī šķiet, ka tas ir godīgi – es braucu, tātad maksāju, bet pretī gribu saņemt kvalitatīvu pakalpojumu. Gribu pārvietoties pa kvalitatīviem ceļiem. Tas ir visvienkāršākais modelis, kas darbojas visā pasaulē. Gribētos, lai arī Latvijā būtu šī sistēma.

– Turklāt akcīze degvielai visu laiku aug, tātad palielinās arī ienākumi.

– Akcīzes nodokļa ieņēmumi salīdzinoši ir ļoti lieli. Ceļu remontiem un uzturēšanai no tiem atpakaļ nonāk mazāk nekā 20%. Finansējums, protams, absolūtos skaitļos ir pieaudzis, jo kāpj arī satiksmes intensitāte – aizpērn par 7% gadā, pērn – par 3%, bet šogad pirmajā pusgadā pieaugums ir 3,7%. Sabiedrība ir mobilāka nekā jebkad.

– Nesen tika veikta ceļu inventarizācija. Ik pa laikam izskan viedoklis, ka ceļu ir par daudz, ka tie ir palikuši no PSRS laikiem un cilvēku, kas tos izmanto, kļūst arvien mazāk.

– Nevar teikt, ka ceļu ir par daudz. Latvijas ceļu tīkla blīvums atbilst ES vidējam rādītājam. Problēma ir tā, ka demogrāfiskā situācija ir daudz sliktāka un iedzīvotāju uz vienu kvadrātkilometru ir stipri mazāk nekā citviet Eiropas Savienībā. Vienam Latvijas iedzīvotājam jāuztur četrreiz lielāks ceļu tīkls nekā vidēji citās valstīs.

Diskusijas par to, ka varētu slēgt ceļus, nenotiek. Ir pārrunas ar pašvaldībām, ka daļu ceļu varētu atdot vietējo varu pārziņā. Bet tas nav tik vienkāršs process. Protams, mums ir svarīgi zināt, kas notiek ap un pie ceļa. Runāt ar pašvaldībām, kur labāk investēt, – zināt, kas tiks celts, kas ir paredzēts konkrētās vietējās teritorijas attīstības modelī utt.

– Tiek spriests, ka, vienojoties ar pašvaldībām par vēl vairāku ceļu un tiltu atdošanu to pārziņā, jādomā arī par papildu finansējuma piešķiršanu. Vai ceļu un tiltu atdošana vietējai varai būtu risinājums, lai uzturētu tos kārtībā?

– Jā, tas būtu risinājums. Visā pasaulē lielās ceļu administrācijas rūpējas par ceļu stāvokli nacionālā līmenī – par valsts galvenajiem autoceļiem un maģistrālēm. Lēmumu pieņemšana par mazajiem ceļiem notiek vairāk uz vietas, pašvaldību līmenī.

– Pēc Latvijas valsts ceļustatistikas, patlaban 47% tiltu ir sliktā un ļoti sliktā stāvoklī. 2013. gadā tika ziņots, ka sliktā un ļoti sliktā stāvoklī ir 57% tiltu. Vai tas nozīmē, ka stāvoklis uzlabojas un remontē arvien vairāk?

– Ļoti aktīvi esam strādājuši ar ES fondiem, kuru ietvaros esam sakārtojuši ļoti daudz tiltu uz valsts galvenajiem un reģionālajiem autoceļiem. Tāpēc kopumā valsts galveno autoceļu stāvoklis ir stipri uzlabojies, arī tiltu, kas ir sliktā tehniskā stāvoklī, salīdzinot ar 2013. gadu, ir mazāk. Lielākā pabērna lomā ir valsts vietējie autoceļi, kur ir zemāka satiksmes intensitāte un kur pēdējos 25 gadus investīcijas teju nav veiktas.

– Kāda ir galvenā problēma, kāpēc tilti nonāk sliktā stāvoklī?

– Tas ir tiltu vecums un nepietiekamā finansējuma dēļ uzkrājušies neizdarītie darbi. Latvijā ir ļoti daudz tiltu, kas būvēti pagājušā gadsimta 60. un 70. gados. Tie ir dzelzsbetona tilti, kurus ietekmē gan korozija, gan tas, ka tajos nav savlaicīgi ieguldīts, nav veikts remonts. Tās ir divas galvenās lietas, kas apdraud tiltu stāvokli.

– Esat droši par valsts ceļiem un tiltiem gadījumā, ja šoruden notiek tādi paši plūdi kā pagājušogad?

– Ja vienā vietā nolīst 160 litru uz kvadrātmetru, protams, ūdens iet pāri ceļam. Pērn pat izskaloja valsts galveno autoceļu. Ja jautātu, vai šāda situācija var atkārtoties vai ne, protams, ka teorētiski tas var atkārtoties. Laikapstākļi visā pasaulē mainās, acīmredzot šādi plūdu gadījumi kļūs biežāki. Prognozēt, cik bieži, kur, vai esam gatavi, nevaru. Tas ir tāpat kā ar vētrām – tās kontrolēt nevar.

Ja iedzīvotājiem ir kādas šaubas par konkrētu tiltu vai ceļa posmu, lūgums rakstīt, zvanīt un informēt uzņēmumu “Latvijas valsts ceļi”. Mūsu kolēģi visos Latvijas reģionos regulāri apseko gan valsts ceļus, gan tiltus, tomēr arī autobraucēji bieži ir tie, kas pamana kādas problēmas, un šī informācija mums ir ļoti noderīga. Mūsu bezmaksas telefona līnija 80005555 darbojas visu diennakti. 

Interviju pilnībā varat izlasīt portālā LVportals.lv.

Lasīt vairāk...

Pierīgas skolas meklē pedagogus

Jaunais mācību gads teju sācies, tomēr vairākās Pierīgas novadu skolās joprojām tiek meklēti mācībspēki. Trūkst gan dažādu mācību priekšmetu pasniedzēju, gan arī pirmsskolas un sākumskolas skolotāju. Lai arī skolu vadība apgalvo, ka pasniedzējiem motivācijas strādāt skolās pietiek, skolotāju daudzviet trūkst un vakances joprojām ir aktuālas.

Lasīt vairāk...

Mārupes novada izglītības iestādes gatavas jaunajam mācību gadam

Jauno 2018./2019. mācību gadu Mārupes novadā uzsāks četras vispārējās izglītības iestādes, trīs pašvaldības pirmskolas izglītības iestādes, 20 pirmskolas grupas pie trim vispārizglītojošām skolām, kā arī Mārupes Mūzikas un mākslas skola. Šogad audzis arī pirmklasnieku skaits, kopumā 12 pirmajās klasēs skolas gaitas uzsāks 320 pirmklasnieku.

Kā portālu “Apriņķis.lv” informēja Mārupes novada domes pārstāve Uva Bērziņa, gatavojoties jaunajam mācību gadam, izglītības iestāžu infrastruktūrā veikti ievērojami ieguldījumi, Mārupes skolās remontētas telpas, mācību procesa nodrošināšanai un modernizēšanai iegādāts jauns inventārs un mācību līdzekļi, ieviestas arī jaunas interešu izglītības programmas.

Pašvaldības skolas kopskaitā apmeklēs 2498 skolēni, savukārt pirmskolas izglītības programmu pašvaldības dibinātajās izglītības iestādēs apgūs 1171 bērni. 667 mazie mārupieši apmeklēs privātos bērnudārzus un vairāk nekā 150 pirmsskolas vecuma bērni saņems privāto aukļu pakalpojumus. Mācību procesu pašvaldības pirmskolas un vispārējās izglītības iestādēs nodrošinās 373 pedagogi.

Mārupes vidusskolā savu pirmo skolas gadu uzsāks 117 pirmklasnieki, kopumā četrās pirmajās klasēs. Otro gadu būtiski pieaudzis vidusskolnieku skaits, nokomplektējot nu jau četras desmitās klases, kurās mācības uzsāks kopumā 110 skolēni. Vidusskolēnu skaits sasniedzis 241, pēdējo divu gadu laikā palielinoties par 37%. “Tas ir lielākais pieaugums vidusskolu grupā Pierīgā un apliecina mārupiešu izvēli vidējo izglītību iegūt tieši Mārupes vidusskolā,” norāda novada pašvaldībā.

Gatavojoties jaunajam mācību gadam, iegādāts jauns aprīkojums klasēm, veikta apkures sistēmas atjaunošana daļā skolas, kā arī izremontēta skolas sporta zāle, virs tās izveidojot papildus telpu radošām darbnīcām.

Lielākās investīcijas izglītībā šogad novirzītas Mārupes vidusskolas stadiona pārbūvei, ņemot aizņēmumu Valsts kasē 1 550 804 eiro apmērā. Stadiona teritorijā rekonstruēts sporta laukums ar mākslīgo segumu, veidojot jaunu futbola laukuma un skrejceļu virsmu klājumu, uzstādītas jaunas, daļēji segtas tribīnes, nodrošinot 300 sēdvietas. Sportotājiem pieejami arī brīvdabas trenažieri, ir iespēja nodarboties ar kārtslēkšanu un augstlēkšanu. Stadions būs pieejams arī iedzīvotājiem laikā, kad tajā nenotiks skolas vai Mārupes sporta centra nodarbības.

Eiropas rekonstrukcijas un attīstības fonda projekta “Mārupes vidusskolas mācību vides uzlabošana” ietvaros visu mācību gadu turpināsies Mārupes vidusskolas jaunās piebūves būvniecības darbi, tos plānots pabeigt līdz nākamā gada augustam.

Jau trešo gadu Mārupes vidusskola aktīvi piedalās Latvijas Olimpiskās komitejas projektā “Sporto visa klase”, turklāt pagājušajā mācību gadā 4.c klases sportotāji izcīnīja zelta medaļu savā vecuma grupā. Kopumā šajā projektā šogad startē jau četras klases.

Jaunmārupes pamatskola 2018./2019. mācību gadu uzsāk labiekārtotās mācību telpās, kuras nodrošinātas ar jaunām tehnoloģijām. Skolas gaitas uzsāks četras pirmās klases, kopā 108 pirmklasnieki. Šogad Jaunmārupes pamatskolas skolēniem būs pieejamas jaunas interešu izglītības nodarbības – datorgrafikas un projektēšanas pulciņš, kā arī aktīvās vides tūrisma pulciņš. Skola arī šogad turpinās pagājušajā gadā iesāktās “Junior Achievement Latvija” skolēnu mācību uzņēmumu programmas un mācību metodes īstenošanu, kas ļauj skolēniem pilnveidot savas prasmes uzņēmējdarbībā.

Mārupes pamatskolā nokomplektētas trīs pirmās klases, kurās skolas gaitas uzsāks 80 pirmklasnieki. Gatavojoties jaunajam mācību gadam, veikti dažādi mācību vides uzlabošanas darbi, telpu kosmētiskie remonti. Jaunajā mācību gadā skolēniem tiks piedāvāti vairāki jauni interešu izglītības pulciņi – balets, jaunrade “Laiks kultūrai”, džudo nodarbības, kā arī stila mācība “Veidosim tavu stilu kopā”. Skola uzsāk dalību Eiropas “Erasmus” projektā “Mūsdienīgu skolotāju zināšanas veido nākotnes cilvēku”, kura ietvaros pedagogi papildinās savas zināšanas novatoriskas mācību procesa pieejas ieviešanā mācību stundās.

Mārupes novada Skultes sākumskolā 1. klasē šogad mācīsies 15 pirmklasnieki. Skola piedāvā mācības apgūt gan mazākumtautību, gan vispārējās izglītības programmā, kā arī speciālās izglītības programmā, strādājot ar bērniem, kuriem ir mācību un/vai valodas traucējumi. Arī Skultes sākumskolā vasaras brīvlaikā veikti remontdarbi.  

Mārupes Mūzikas un mākslas skola, kas ir vienīgā profesionālās izglītības iestāde novadā, jauno mācību gadu uzsāks paplašinātās telpās, ierīkojot klases arī bijušajās Mārupes pašvaldības policijas telpās. Šogad mācības profesionālās ievirzes programmās un interešu izglītībā apgūs 450 bērni. Klāt nākusi jauna profesionālās ievirzes programma “Mežrags”, iegādāti vairāki jauni mūzikas instrumenti, tai skaitā īpašas flautas ansambļiem. Kopumā mūzikas instrumentu iegādei pašvaldība atvēlējusi 56 000 eiro.

Kā katru gadu, uzsākot jauno mācību gadu, visi pašvaldības izglītības iestāžu skolēni tiek nodrošināti ar nepieciešamajiem mācību līdzekļiem, kas kopā ar valsts finansējumu sastāda 237 203 eiro.

Visās pašvaldības pirmskolās un vispārējās izglītības iestādēs šajā mācību gadā Eiropas Sociālā fonda (ESF) projekta “Veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumi Mārupes novadā” ietvaros turpināsies izglītojošu lekciju cikls. Tiks īstenota arī Latvijas Valsts simtgades programma “Latvijas skola soma”, tās mērķis ir nodrošināt, lai skolēni iepazīst Latvijas dabas un kultūras vērtības, apmeklē teātrus, muzejus un dažādus kultūras pasākumus.

Lai atvieglotu skolēnu nokļūšanu pašvaldības skolās, tāpat kā iepriekšējos gadus, Mārupes novada dome nodrošina izglītojamo pārvadāšanu uz/no izglītības iestādēm, tam katru gadu atvēlot 115 000 eiro. Šogad veiktas vairākas izmaiņas skolēnu autobusu maršrutos, kā arī izveidoti trīs papildus autobusu kursēšanas laiki. Pašvaldība nodrošina arī autobusus skolu vajadzībām, skolēnu nokļūšanai uz konkursiem un olimpiādēm.

Pašvaldības vispārējo izglītības iestāžu 1.-2.klašu skolēniem šajā mācību gadā joprojām tiks nodrošinātas bezmaksas peldētapmācības nodarbības Jaunmārupes pamatskolas baseinā, tāpat arī visu pašvaldības skolu 4.klašu audzēkņi turpinās apgūt slidotprasmes Mārupes Ledus hallē.

Šovasar ar Mārupes pašvaldības līdzfinansējumu noorganizētas 10 dienas nometnes bērniem un jauniešiem, kuras apmeklēja vairāk nekā 400 bērni. Savukārt ESF projekta “Veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumi Mārupes novadā” ietvaros 90 bērniem bez maksas tika nodrošināta iespēja apmeklēt trīs veselības veicināšanas vasaras nometnes.

Mārupes pašvaldība arī šajā mācību gadā piešķir līdzfinansējumu 75 eiro apmērā mēnesī par vienu audzēkni, kurš mācās privātajās pamata vai vispārējās izglītības iestādēs, ar kuru pašvaldībai ir noslēgts līgums. Mārupes novada dome noteikusi arī atbalstu par privātās izglītības iestādes pirmskolas izglītības programmas īstenošanas pakalpojumiem, maksājot 228 eiro mēnesī par vienu Mārupes novadā deklarēto bērnu no pusotra gada līdz četru gadu vecumam un 170 eiro mēnesī par vienu Mārupes novadā deklarēto bērnu, īstenojot bērnu obligāto sagatavošanu pamatizglītības ieguvei.

Tāpat arī pašvaldība maksā 228 eiro līdzfinansējumu par katru Mārupes novadā deklarētu bērnu pašvaldības apmaksātajās vietās privātajās pirmsskolas izglītības iestādēs, ar kurām noslēgts līgums publiskā iepirkuma rezultātā. Savukārt ar 188 eiro līdzfinansējumu dome atbalsta aukļu pakalpojumu sniedzējus.

Lasīt vairāk...
Pierakstīties šai RSS barotnei

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.